De Italiaanse offroad-specialist pakt in Milaan met een aantal nieuwigheden uit en zet met de Alp X een eerste stap in het Scrambler-segment.
De Italiaanse offroad-specialist pakt in Milaan met een aantal nieuwigheden uit en zet met de Alp X een eerste stap in het Scrambler-segment.
Een dikke 15 jaar nadat het merk zich via enduro's herlanceerde blijft Beta gestaag aan de weg timmeren. Waren trialmotoren ooit Beta's corebusiness, dan is de focus nu verschoven naar enduromachines. Maar met de Alp X en de RX 450 waagt het merk zich nu ook in nieuwe segmenten.
Alp X
Met de Alp X zet Beta een eerste voorzichtige stap richting wegmotoren. De X-variant lijkt (uiterlijk althans) nog steeds genoeg 'Alp'-DNA om z'n rol als lichte offroad te vervullen, maar de ronde LED-koplamp en de iets soberdere aankleding (bvb. geen radiatorflappen) maken dat hij toch al meer als een scrambler oogt. Beta stelt onomwonden dat het met de Alp X richting het 'modern classics'-segment lonk.
Voor de ontwikkeling van het nieuwe watergekoelde 350cc viertakt blok dat de Alps vanaf nu aandrijft, werkte Beta samen met het Chinese Tayo Motorcycles. De machine komt verder met een Bosch ABS-systeem en is voorzien van 17" en 19" banden.
De 4.0 is de tweede versie van de Alp en lijkt het meest op z'n voorgangers. De Alp 4.0 deelt z'n 350cc motorblok met de X en richt zich op een publiek van recreatieve offroadrijders die een no-nonsense machine willen die relatief weinig onderhoud vergt. De wielmaten zijn 18" achteraan en 21" vooraan en daarmee onderstreept de 4.0-versie z'n offroad-capaciteiten.
Met de Motard 125 T mikt Beta op een jong publiek. Gezien het aantal 50cc tweetakt Beta brommers dat vandaag de dag rondrijdt in Belgiƫ zou de machine weleens een hit(je) kunnen worden bij 18+'ers die willen 'doorgroeien'. De machine heeft nu een door Tayo motorcycles herontwikkeld blok dat aan de Euro 5-vereisten voldoet het frame en de swingarm zijn voortaan in zwart uitgevoerd. Diezelfde kleur zien we ook op de uitlaatdemper. Verder krijgt de Motard 125 T een nieuw gecombineerd remsysteem en aluminium wielen. De machine is ook verkrijgbaar in een enduro-versie.
De Motard 125 T komt in twee verschillende kleurstellingen:
Red
Black
Met de RX450 maakt Beta de stap naar nog een nieuw segment, dat van de motorcross. Helemaal nieuw is dat niet want het merk zette de afgelopen drie seizoenen al een fabrieksteam in, in de MXGP. Veel uitschieters werden daar niet bij geboekt, maar het was Beta vooral om de ontwikkeling van de RX450 te doen. Het merk zit bewust af van de wapenwedloop die in de zwaarste motorcross-klasse nog steeds aan de gang is en richtte zich bewust op de ontwikkeling van een 'rijdbare' crossmotor. Via z'n uitgebreid internationale dealer-netwerk had Beta de vraag naar een dergelijke machine bij z'n bestaande klantenbestand gedetecteerd.
Om het vermogen te beheersen krijgt de eencilinder viertakt van 450cc twee motormappings (voor droge en natte omstandigheden) en ook een tractiecontrole-systeem dat op verschillende niveau's instelbaar is. Het merk betrekt de vering voor de RX450 bij KYB en staat daarmee op gelijke voet met Kawasaki, Suzuki en Yamaha. De Italiaanse accessoirist Domino tekent voor onderdelen als het stuur, de grips en de hendels. De remmen komen van het Spaanse Galfer.
De nieuwe RX450 wordt in de loop van de maand november bij de Beta-dealers verwacht.
Tekst: BJ
Foto's: Beta Motor Media