BMW geeft z’n middenklasse allroads een grondige update. De F850 GS (Adventure) evolueert naar een F 900 GS (Adventure), met meer cilinderinhoud en een gemoderniseerde uitrusting. De F 800 GS vervangt dan weer de F 750 GS als opstapmodel.
BMW geeft z’n middenklasse allroads een grondige update. De F850 GS (Adventure) evolueert naar een F 900 GS (Adventure), met meer cilinderinhoud en een gemoderniseerde uitrusting. De F 800 GS vervangt dan weer de F 750 GS als opstapmodel.
Dat BMW z’n middenklasse allroad net nu aanpakt hoeft niet te verbazen, de laatste echt grondige make-over van deze paralleltwins dateert alweer van eind 2017. Ondertussen is de concurrentie er allesbehalve minder op geworden en in zo’n belangrijk segment speelt de uitrusting een doorslaggevend rol van betekenis.
Aan het concept van de paralleltwin krachtbron – die ook de norm is voor de rest van het competitieve allroad-middensegment – werd niet getornd. Wel groeide de cilinderinhoud van 853 cc naar 895 cc. Dat blok vinden we zowel in de F 900 GS (Adventure) als de F 800 GS terug. Maar, er is wel degelijk een verschil in prestaties. In de F 900 GS (Adventure) produceert het blok 105 pk (aan 8.500 opm) en 93 Nm (6.750 opm). In de F 800 GS is dat 87 pk (aan 6.750 opm) en 91 Nm. De F 800 GS is dus duidelijk het opstapmodel waarmee BMW op jongere en minder ervaren motorrijders mikt. De F 800 GS is overigens ook in een 35 KW-versie leverbaar (voor de houders van een rijbewijs A2).
Alle F-reeks GS’en hebben een brugframe, zijn voorzien van een geoptimaliseerde instelbare versnellingshendel, hebben alternatieve zithoudingen en bieden bescherming tegen weer en wind. Daarnaast hebben de middenklasse GS’en nu ook LED-verlichting en een TFT-dashboard.
BMW geeft de paralleltwin GS standaard twee rijmodi: ‘Rain’ en ‘Road’. Daarnaast krijgen ze ook nog ABS Pro en het Dynamic Traction Control-systeem mee. Optioneel kan er ook nog voor een Pro-rijmodus gekozen worden. Die omvat twee extra rijmodi en daarnaast ook BMW Motorrads eigen dynamische remcontrole-systeem (DBC) en motorkoppel-controle.
In vergelijking met z’n voorganger (de F 850 GS) weegt de nieuwe F 900 GS maar liefst 14 kg minder. Dat resultaat werd ondermeer bewerkstelligd door het gebruik van een lichtere plastic tank en achtersteven. Verder kreeg de machine ook een aantal nieuwe bodywork-panelen.
Op de Adventure-variant komt daar standaard ook nog een aluminium carterbeschermer bij.
Het oude analoge dashboard van de F 750 GS verdwijnt en in de plaats daarvan krijgt het opstapmodel een TFT-dashboard. Verder behoren een LED-koplamp, handvatverwarming, handbeschermers en een Variocase-drager tot de standaarduitrusting.