BMW blaast de prestigestrijd in het weggerichte hoogpoter-segment nieuw leven in en lanceert met de ruim 200 pk sterke M 1000 XR z'n krachtigste reismotor ooit. Daarnaast krijgt ook de basisversie van de XR, de S 1000 XR een update.
BMW blaast de prestigestrijd in het weggerichte hoogpoter-segment nieuw leven in en lanceert met de ruim 200 pk sterke M 1000 XR z'n krachtigste reismotor ooit. Daarnaast krijgt ook de basisversie van de XR, de S 1000 XR een update.
Met de M 1000 XR lanceert BMW Motorrad een derde M-model. De M 1000 XR, is na de M 1000 RR en de M 1000 R het eerste toergerichte M-model. Helemaal geheim was de komst van de M 1000 XR niet. Reeds begin juni pakte BMW Motorrad met een teaservideo (zie link hieronder) van het M 1000 XR uit. Het was niemand minder dat TT ronderecord-houder Peter Hickman die de M 1000 XR over het 60 km lange stratencircuit mocht jagen.
Interessant is dat BMW Motorrad zelf, de M 1000 XR als 'sportmotor voor lange afstanden' betiteld. De BMW Motorrad M-modellen ging nu eenmaal altijd een sportieve(re) inslag hebben. Het blok dat de M 1000 XR aandrijft is dan ook niet gebaseerd op dat van de S 1000 XR standaardversie, maar wel op dat van de S 1000 RR superbike. Daarmee bedraagt het vermogen van de M 1000 XR volgens BMW Motorrad 201 pk (aan 12.750 opm) en dat is 31 pk meer dan de nieuwe versie van de S 1000 XR (zie hieronder).
Het maximumkoppel van 113 Nm wordt bereikt bij 11.000 t/min. Het maximale motortoerental van de M XR bedraagt 14.600 t/min. De grotere trekkracht van het achterwiel in alle versnellingen wordt ook geleverd door een kortere secundaire overbrengingsverhouding door het gebruik van een tandwiel dat nu 47 tanden heeft (S 1000 XR: 45 tanden).
De nieuwe M XR kreeg winglets in de voorste zijpanelen om nog snellere rondetijden op het racecircuit en de best mogelijke rijstabiliteit bij hoge snelheden te bereiken. Vanaf een snelheid van ongeveer 100 km/u verhogen ze de belasting op het voorwiel dankzij de gegenereerde neerwaartse druk. Die neemt met ca. 12 kg toe bij 220 km/u.
De ophanging en het chassis van de nieuwe M XR zijn gebaseerd op de S 1000 XR met het aluminium brugframe als centraal element. De M XR is voorzien van een upside-down voorvork van 45 mm. De vorken zijn uitgerust met zogenaamde closed cartridges, afzonderlijke hydraulische zuigercilindersystemen. Een ander nieuw kenmerk van de M XR is de instelbaarheid van de veerweg van de vork in combinatie met die van de standaard schokbreker en dat dankzij het DDC-systeem (Dynamic Damping Control).
Het M-remsysteem bestaat vooraan uit twee 320 mm grote en 5 mm dikke en zwarte geanodiseerde aluminium remschijven, die bediend worden door radiaal gemonteerde remklauwen. i. De nieuwe M XR is al standaard uitgerust met zeer lichte gesmede aluminium velgen. Als onderdeel van het M Competition Pack zijn de exclusieve M Carbon velgen verkrijgbaar met nieuw ontworpen tapes op de velg.
Het dashboard van de nieuwe M XR komt overeen met het design van de M RR en biedt ook de M startanimatie. De uitgebreide weergave van het rode snelheidsbereik is een nieuwe functie. Als optie kan via de OBD-interface van de instrumentencombi uitgebreid gegevensmateriaal ter beschikking worden gesteld voor het gebruik van de M GPS Laptrigger en de M GPS Datalogger (originele BMW Motorrad accessoires).
De prestatiegerichte look van de nieuwe M XR komt ook tot uiting in de andere kleurstelling met een zwart bodywork in combinatie met de M kleuren Light Blue, Dark Blue en Red.
De nieuwe S 1000 XR deelt zijn 4-cilinder-in-lijn nog steeds met de S 1000 R. In vergelijking met het vorige model werd het motorvermogen met 4 kW (5 pk) verhoogd tot 125 kW (170 pk) bij een ongewijzigd nominaal motortoerental van 11.000 opm. De belangrijkste redenen voor de prestatieverhoging zijn een geoptimaliseerde geometrie van de inlaatkanalen en een aangepaste mapping. Het geproduceerde maximum koppel bedraagt nog steeds 114 Nm bij 9.250 opm.
Om nog meer bewegingsvrijheid te bieden, vooral tijdens sportieve ritten op landwegen en racecircuits, werd de zithouding van de sportmotor voor lange afstanden volledig hertekend. Ze biedt nu 10 mm extra zithoogte (850 mm) en meer ruimte voor de billen door de bruikbare lengte en breedte van de zitting te vergroten. Daardoor kan de zitpositie beter worden aangepast aan de rijomstandigheden. Er zijn in totaal drie verschillende zithoogtes beschikbaar.
De nieuwe S 1000 XR heeft een uitgebreide standaarduitrusting. Als onderdeel van de standaarduitrusting biedt Headlight Pro extra veiligheid tijdens nachtelijke ritten met zijn adaptieve koplamp. De rijder geniet een betere verlichting in bochten. Het pakket omvat ook dagrijlichten (DRL) voor een betere voertuigherkenning overdag. Keyless Ride en een 12 Ah-accu zijn nu standaard. Bovendien is de nieuwe BMW S 1000 XR standaard uitgerust met een USB-oplaadoptie.
Andere updates zijn onder meer de beschikbaarheid van de E-Call-functie als standaardoptie, de mogelijkheid om de S 1000 XR uit te rusten met de optionele M GPS Laptrigger en de beschikbaarheid van M Carbon velgen als nieuwe optie of als originele BMW Motorrad accessoires.
De BMW S 1000 XR is leverbaar in drie nieuwe kleurstellingen:
Blackstorm metallic
Gravityblue metallic
Lightwhite uni/Motorsport (in combinatie met het M-pakket en het M-zadel)
Tekst: BJ
Foto's: BMW Group Press
Video: YouTube.com/BMW Motorrad