MY24: BMW R 12 en R 12 nineT

Wie het tweede deel van ons uitgebreid afscheidsinterview met voormalig BMW Motorrad-baas Markus Schramm aandachtig las, wist al dat de R 12 er zat aan te komen.  De R 12 is een kleinere versie van de R 18 en dus in essentie een cruiser. Al lanceert BMW Motorrad er meteen ook een nineT-versie van, die vervangt de R nineT.

Interview Markus Schramm - Deel 2. De Boxers

Beide machines hebben een uitgesproken karakter: is de R 12 zoals hierboven al aangehaald een cruiser, dan is de R 12 nineT BMW Motorrads interpretatie van een café racer.

De Boxer-puristen zullen opgelucht ademhalen bij het nieuws dat de BMW Motorrad-technici er ook deze keer in geslaagd zijn om het authentieke Boxer-karakter te behouden. Versta: ook de nieuwe R 12’s blijven ‘gewoon’ lucht- en oliegekoeld: eens te meer een bewijs van BMW Motorrads 100-jarige ervaring met dit type motor en hun know-how inzake engineering.

In principe hebben beide machines dezelfde krachtbron, een lucht-oliegekoelde Boxer-twin van 1170cc met vier kleppen per cilinder. In de praktijk is het motorblok van de R 12 NineT toch een stuk scherper, zoals je dat van een moderne café racer mag verwachten. Op de R 12 mag het allemaal wat gezapiger. Op beide versies wordt de zesbak bediend door middel van een droge platenkoppeling. 

Het Boxer-blok is een dragend element van de nieuwe R 12's. Foto: BMW Group Press

Rijwielgedeelte

Op de R 12 mag het allemaal wat gezapiger. Beide R 12-versies delen wel hetzelfde stalen buizenframe, waarvan de Boxer-twin een dragend element is.  Dat frame, uit één deel, is overigens nieuw en breekt met het concept van een voor- en achterframe zoals de vorige R NineT-modellen er een hadden. BMW Motorrad zegt dat het nieuwe frame bovendien lichter is.

Zicht op de Paralever achterbrug en de cardanas.

Net zoals op de vorige R Nine T-modellen treffen we op de R 12’s een upside-down voorvork aan. Die is volledig instelbaar. Achteraan is de aluminium Paralever achterbrug gelinkt aan een schokbreker die instelbaar is qua veervoorspanning en uitgaande demping.

De R 12’s delen hetzelfde remsysteem. Vooraan is dat een dubbele 310 mm remschijf met vierzuiger monobloc remklauwen. Achteraan wordt de enkele schijf van 265 mm bediend door 2 remklauwen.

Elektronica

Zowel de R 12 als R 12 nine T zijn rondom van LED-verlichting voorzien. Verder behoren het ABS Pro-systeem en BMW Motorrads eigen tractie- en launch-control-systemen tot het standaard pakket.

BMW R 12

De Boxer-twin levert in de R 12-basisversie een vermogen van 95 pk (aan 6.500 opm) en is goed voor 110 Nm koppel. De uitlaatlijn mondt aan de linkerzijde van de motorfiets uit in zogenaamde twin pipe uitlaatdempers. Slechts twee rijmodi voor de R12, maar die heten wel heel toepasselijk 'Rock' en 'Roll'. 

De R 12 zit met een zadelhoogte van 795 mm iets hoger de nineT-versie. Verder heeft de cruiser ook een langere wielbasis (1.520 mm)  en smallere banden (voor: 100/90-19 - achter: 150/80-15).

De R12 komt in drie kleurstellingen:

Blackstorm matt metallic

Aventurine Red metallic

 

Option 719 "Thorium"  (Avus Silver metallic)

R 12 nineT

Het sportieve karakter van de R 12 nineT uit zich in de betere prestaties van het Boxer-blok. Dat produceert in nineT-trim 109 pk (aan 7.000 opm) en 115 Nm koppel. Daarnaast heeft de R 12 nineT drie rijmodi: Rain, Road en Dynamic. Die laatste modus mag je als de 'Sport-stand' zien. Verder heeft de R nineT ook meer veerweg (120 mm), dikkere banden en een uitgebreider dashboard. 

De R 12 Nine T komt in drie kleurstellingen:

Blackstorm Metallic

San Remo Green metallic

Option 719 "Aluminium

Tekst: BJ

Foto's: BMW Group Press

Geschreven op 23 november 2023
© Motoren & Toerisme