Het Chinese CFMoto raakt steeds meer ingeburgerd op de Europese markt, voor 2024 lanceert het merk opnieuw een aantal nieuwigheden.
Het Chinese CFMoto raakt steeds meer ingeburgerd op de Europese markt, voor 2024 lanceert het merk opnieuw een aantal nieuwigheden.
Moest CFMoto ooit een goedkoop imago gehad hebben dan hebben ze dat allang van zich afgeschud. Met de 450SR bewezen de Chinezen dit jaar al dat ze ook het bouwen van een lichte sportmotor in de vingers hebben. De 450cc paralleltwin van de 450SR biedt overigens een uitstekend platform voor nieuwe modellen en zoals bijna alle andere constructeurs denkt men bij CFMoto ook modulair.
450NK
Deze naakte versie met de 450 paralleltwin mogen we al ergens volgend jaar verwachten. De prestaties zijn gelijk aan die van de SR-(S). Verwacht dus een vermogen van 46 pk (@10.000 opm) en een koppel van 39 Nm (@ 7.600 opm). Rijklaar weegt de 450NK 165 kg.
450CL-C
CFMoto zet de 450CL-C op de markt als lichte cruiser. De machine komt in twee kleurstellingen Nebula Black en Ruby Red, deze laatste is two-tone. Qua prestaties is het bij de 450CL-C allemaal iets gezapiger. Het maximaal vermogen is 30 kW (@ 8.000 opm), maar met 42 Nm is er wel meer koppel. Het geheel weegt ook een stuk meer dan de 450NK, namelijk 181 kg.
450SR S
Met de 450SR maakten we eerder dit jaar al kennis. Nu komt CFMoto met een S-versie van dat sportieve model. Het voornaamste verschil zit 'm in de eenarmige swingarm die de SR-S heeft daarmee zet hij contradictorisch genoeg ook één kg meer op de weegschaal dan de SR die er 168 weegt.
450MT
Driecilinder motor prototype
CFMoto broedt ook op een nieuw motorconcept. Paralleltwins, en dat in verschillende cilinderinhouden, zijn al jarenlang de specialiteit van het huis. In de niet al te verre toekomst komt daar wellicht een driecilinder motor bij. Van die motor zegt CFMoto dat hij een maximaal koppel van 68 Nm (aan 8250 opm) en piekvermogen van 100 pk zal leveren. De toerentallimiet ligt op 12.300 opm.
700MT
Met de 700MT lanceert CFMoto nog maar eens een gevaarlijke outsider voor het al zéér drukbevolkte middenklasse hoogpoter/adventure-segment. Het 693cc metende paralleltwin blok kennen we natuurlijk nog van de 700CL-X-familie. Net als in de CL-X is het blok bij de 700MT goed voor 75 pk (aan 8.500 opm) en 68 Nm (6.500 opm). Met een volle tank van 18 liter weegt de 700MT 218 kg.
Tekst: BJ
Foto's: CFMoto
Video: YouTube.com/CFMoto