MY24: Ducati Hypermotard 698 Mono

Met de Hypermotard 698 Mono dient Ducati de oranje, rode en witte concurrenten uit Mattighofen van antwoord.

Goed nieuws voor de fans van de Hypermotard, het model blijft ook in 2024 deel uitmaken van de Ducati line-up, maar dan wel voorzien van een eencilinder motor. Die eencilinder is uiteraard de nieuwe Superquadro Mono, die Ducati pas vorige week voorstelde. Het piekvermogen van die motor kenden we al – 77,5 pk (aan 9.750 opm) – en we wisten ook dat de rode lijn pas op 10.250 opm ligt.

De 114 pk van de L-twin-aangedreven 950-versie evenaart de 698 Mono dus bijlange niet, maar daar tegenover staat wel het feit dat de machine flink minder weegt dan z’n voorganger. Ducati heeft het over een drooggewicht van 151 kg en dat is toch zo’n 27 kg minder!

Dit is het nieuwe Ducati Superquadro Mono

Fundamenteel veranderde er niets aan het rijwielgedeelte van de Hypermotard.  De motor hangt nog steeds in een trellisframe van stalen buizen, met dito subframe. Voor de ophanging combineert Ducati een Marzocchi voorvork met een Sachs schokbreker. Terwijl Brembo en Pirelli haast vanzelfsprekend voor remmen en banden tekenen.

Supermotard

Ducatisti die, op basis van de lancering van de Superquadro, de voorbije week van een herinterpretatie van de legendarische Supermono hadden gedroomd, komen bedrogen uit. Voorlopig dan toch…  Wat Ducati wel serveert is een onversneden supermoto voor de straat. Wie niet de gasbeheersing van een Jorge Martin bezit, kan zich toch amuseren met deze Hypermotard. Want Ducati zegt dat de electronica je in staat stelt om te leren rijden zoals een supermotard. Het bochten-ABS werd speciaal ontwikkeld met het oog op zijwaarts de bochten in te gaan. Uiteraard wordt de informatie voor de elektronische tovenarij aangeleverd door een IMU. Verder is de vermogensafgifte aanpasbaar in drie standen en heb je de keuze uit 4 rijmodi.

 

 

Technische fiche

  • Stalen trellisframe met buizen van verschillende dikte, subframe uit stalen buizen en dubbelzijdige swingarm.  
  • 45 mm Marzocchi upside-down voorvork, volledig instelbaar, voorzien van draaiknoppen bovenaan de vorkpoten,  215 mm veerweg.
  • Volledig instelbare Sachs monoshock met verstelbare progressieve link, externe draaiknop, veerweg 240 mm.
  • Vijfspakige aluminium wielen 120/70-17” and 160/60-17” met Pirelli DIABLO™ Rosso IV tyres
  • Bosch-Brembo ABS 10.3ME bochten-remsysteem
  • 330 mm diameter remschijf vooraan met aluminium buitenrand en radiale Brembo M4.32 4-zuiger remklauw.
  • Sportieve voetsteunen, waarvan de rubber cover verwijderbaar is voor een maximum aan grip met racelaarzen.  
  • Volledige LED koplamp met dubbel-C daglicht, volledig LED achterlicht.  
  • Dashboard met 3.8”  LCD scherm met LED shift-licht.
  • Lithium-ion batterij
  • Bosch IMU (IMU)
  • 3 Power Modes (Low, Mid, High)
  • 4 Riding Modes (Sport, Road, Urban, Wet)
  • Ducati Wheelie Control (DWC)
  • Ducati Traction Control (DTC)
  • Engine Brake Control (EBC)
  • Ducati Power Launch (DPL)
  • Ducati Link Ready met infotainment apps
  • Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down

De nieuwe Hypermotard 698 Mono zal leverbaar zijn vanaf januari en dat in twee kleurstellingen:

Ducati Red (met gepoedercoated rood frame)

RVE met zwart frame en standaard DQS quickshifter.
 

Voor jonge rijders met een A2-rijbewijs biedt Ducati ook een 35 kW-versie van de Hypermotard 698 aan. In die versie produceert het Superquadro Mono-blok 43.5 pk (aan 6.250 opm).

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Video: YouTube.com/Ducati

Geschreven op 2 november 2023
© Motoren & Toerisme