Harley-Davidson zet voor 2024 zwaar in op premium toermodellen.
Harley-Davidson zet voor 2024 zwaar in op premium toermodellen.
Harley-Davidson stelde vandaag vier vernieuwde modellen voor. Daarmee zet het merk fors in op toercapaciteiten, technologie en nieuwe vormgeving. De volledige nieuwe Street Glide® en Road Glide® models krijgen beiden het nieuwe Milwaukee-Eight 117 motorblok. Harley-davidson zegt van beide modellen dat ze krachtiger, comfortabeler en lichter zijn geworden, bovendien kregen ze ook nieuwe technologie waaronder een gloednieuw infotainment-systeem en dat alles in een nieuwe visuele vormgeving.
Harley-Davidson viert dit jaar ook het 25-jarige bestaan van z’n Custom Vehicle Operations-afdeling (CVO) en doet dat met CVO-versies van de Street Glide, Road Glide en de Pan America. Maar dé eyecatcher van de CVO line-up voor 2024 is toch de Road Glide ST. Deze high performance-versie van de CVO Road Glide is uitgerust met nieuwe Milwaukee-Eight 121 motorblok.
De Street Glide en Road Glide delen een aantal technische kenmerken met elkaar.
Meer inhoud en betere prestaties (vermogen en koppel) voor Harley’s basis-krachtbron. De cilinderkoppen van de Milwaukee-Eight zijn nu vloeistofgekoeld en dat moet de rijder meer comfort bieden, zeker aan lagere snelheden en bij warm weer. Uit een cilinderinhoud van 1923cc puurt de 117 een piekvermogen van 105 pk (aan 4.600 opm). Een stuk indrukwekkender is het reusachtige koppel (176 Nm aan 3.250 opm).
De hertekende stroomlijnen van de Street en Road Glide moeten voor meer rijcomfort zorgen en de impact van de rijwind vop de helm van de berijder verlagen. Verder werd de veerweg van beide motorfietsen met 75 mm verlengd. Het ontwerp van het zadel werd ook herzien, en samen met een nieuwe vulling zou dat het zitcomfort van de rijders moeten verhogen.
Ook Harley-toermachines ontsnappen er niet meer aan, de Street Glide en Road Glide komen voortaan met vier rijmodi: Road, Sport, Rain en Custom. De laatste rijmodus is zelf instelbaar.
We zagen het nieuwe Skyline-systeem vorig jaar al opduiken. Toch nog even opfrissen dat het om een groot (12.3 duim doorsnee) TFT kleurenscherm met touch-functie gaat. Dit systeem vervangt alle boordinstrumenten en ook de meeste knoppen. Een 200-watt versterker vuurt twee aan de binnenkant van de stroomlijn gemonteerde luidspreker aan.
De Milwaukee-Eight 121-krachtbron, die 1977cc meet fungeert als de basis voor de CVO Glide-modellen. De CVO Street en Road Glide hebben beide een versie die 115 pk (aan 4.500 opm) produceert (en 189 Nm aan koppel). In de CVO Road Glide ST produceert de 121 zelfs 127 pk en 193 Nm!
De Road Glide ST is het vlaggenschip van de CVO line-up en daarmee ook meteen van het hele Harley-Davidson-gamma. Met een piekvermogen van 127 en een koppel van 193 Nm is het meteen ook de krachtigste productie-Harley ooit. Naast de voor de hand liggende Road, Sport en Rain rijmodi kan je op de ST-versie ook voor Track en Track Plus kiezen. Harley verwacht dus dat de eigenaren van deze sportieve toerbuffel zich ook aan circuitdagen zullen wagen.
Opvallend is dat Harley-Davidson op deze ST-versie zich voor het eerst ook aan gewichtsreductie waagt. De uitlaatdemper is overigens vervaardigd uit titanium en koolstofvezel. Verder zien we ook koolstofvezel bij het voorspatbord, de zadelcover achteraan en de tankconsole. Verder werd ook de carterpan uit composietmateriaal vervaardigd en koos Harley zorgvuldig het ontwerp van de wielen en de wave-schijfremmen en dat allemaal om het ongeveerd gewicht naar beneden te brengen. In vergelijking met de ‘gewone’ CVO Road Glide weegt de ST-versie 11 kg minder (363 kg tov 374 kg).
Naast meer vermogen en een lager gewicht heeft de CVO Road Glide ST ook een meer gesofisticeerde vering. In dit geval een 47 mm Showa voorvork en twee Showa schokbrekers met externe. Alle veerelementen zijn volledig instelbaar. Brembo levert ook het remsysteem (twee 320 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen vooraanen enkele axiale gemonteerde 320 mm remschijf achteraan.
Tot slot nog even dit: op de ST-versie tref je een 500 watt-versterker en een Harley-Davidson Audio-systeem, met Rockford Fosgate Stage II 6.5-duims luidsprekers.
Voor het eerst in het bestaan van de Pan America waagt de CVO-afdeling er zich aan. Zowat alle mogelijke opties voor de Pan America behoren hier tot de standaarduitrusting. We hebben het dan over de adaptieve Daymaker-koplamp, semi-actieve ophanging met adaptieve rijhoogte, een complete aluminium kofferset, een Screamin’ Eagle-quickshifter, tubeless spakenwielen en een aluminium carterbeschermer.
Tekst: BJ
Foto's: Harley-Davidson Media