MY24: Honda Africa Twin

BMW ging met de GS de voorbije dagen lopen met het meeste aandacht lopen, maar die andere grootmacht, Honda, pakt nu ook uit met een vernieuwde Africa Twin voor modeljaar 2024. Beide versies van de hoogpoter blijven behouden en worden koppelrijker, de Adventure Sport wordt meer straatgericht .

De Africa Twin blijft voor Honda een sterkhouder en een motorfiets met bakken ‘heritage’. Al te grote wijzigingen worden er dan ook niet doorgevoerd aan het model dat in 2016 een hergeboorte kende. In 2024 zet Honda zijn filosofie van graduele evolutie dan ook standvastig verder. Zowel de ‘gewone’ als de Adventure Sport (AS) krijgen wel een aangepast blok dat het koppel met 7 Nm doet stijgen tot 112 Nm. Het piekkoppel komt nu ook wat vroeger in het toerental aan 5.500 opm. en de compressie stijgt ook licht van 10,1:1 naar 10,5:1. Dat zijn cijfers die je ook in de praktijk zou moeten voelen.

AS straatgericht

Honda maakt het verschil tussen beide modellen ook iets duidelijker door de AS meer straatgericht te maken door het voorwiel van 21 naar 19 inch terug te brengen. De banden zijn vanaf nu op beide modellen ook tubeless, wat herstellingen toch eenvoudiger maakt. In weerwil van de Avontuurlijke naam, wordt de ‘gewone’ dus eerder het model om mee in het zand te gaan stoeien, het lagere gewicht helpt daar ook een handje bij. Samen met de krimp van het voorwiel zakt ook de zadelhoogte van de AS met 15 mm, zodat hij iets toegankelijker moet worden. De veerwegen voor en achter worden ook 20 mm korter.

EERA

De AS krijgt nu ook de elektronische Showa EERA als standaard veringspakket, voor de gewone versie wordt dat een optie, naast de niet elektronische vering. Daarnaast krijgen ook alle andere elektronische rijhulpmiddelen natuurlijk een update met uitgebreide rijmodi en instellingen. De evolutie gaat in dat domein immer razendsnel en Honda wil bij de tijd blijven. Het DCT werd voor beide modellen ook verder verfijnd om een dynamischer rijgevoel te geven. Het zou sneller terugschakelen dan voorheen.

Honda CRF1100L Africa Twin
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 231kg
Vanaf: € 15.449,00

Om al die interne vernieuwing ook uiterlijk weerklank te geven werd de bovenkuip gespierder vormgegeven en de nieuwe windschermen zijn in vijf niveaus instelbaar. Daarnaast werd ook het zadel van de AS hertekend. Het 6,5” TFT heeft nu ook de mogelijkheid om met Apple Car Play en Android Auto te verbinden. Om dat alles van de nodige stroom te voorzien is er een nieuwe, compacte en lichte lithhium-ion accu. Het kleurenpalet blijft vertrouwd met de AS beschikbaar in zwart en wit. De ‘gewone’ is beschikbaar in rood en zwart, en voor de ES-versie met komt daar nog wit bij. Bestellen zou kunnen vanaf november, maar prijzen hebben we nog niet ontvangen.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 253kg
Vanaf: € 20.049,00
Geschreven op 5 oktober 2023
© Motoren & Toerisme