MY24: Kawasaki Ninja e-1/Z e-1

Kawasaki betreedt het EV-universum met twee gloednieuwe elektrische motorfietsen, die niettemin toch vertrouwd ogen: de Ninja e-1 en de Z e-1.

Tekst: BJ

Foto's: Kawasaki

In de voorbije 10 jaar zagen we de vier Japanse constructeurs heel wat prototypes en stijlstudies voor elektrisch aangedreven motorfietsen presenteren. Maar tot een lancering van een daadwerkelijk productiemodel – we laten nu even een handvol Honda en Yamaha e-scooters buiten beschouwing – kwam het vooralsnog niet. Tot Kawasaki nu dus de Ninja e-1 en de Z e-1 op de markt brengt.

De Ninja e-1 is de sportief gestileerde van de twee Kawasaki EV's.

Schokkend kan je hun verschijning alvast niet noemen, daarvoor zien ze er gewoon te vertrouwd uit. Op en top Kawasaki eigenlijk. Logisch, want het rijwielgedeelte voor beide modellen komt van het 400cc equivalent: de Ninja 400 en de Z 400.

De Z e-1 is de naked variant.

Maar Kawasaki noemt de tweeëige e-1 tweeling 125cc-tegenhangers. De compacte borstelloze electromotor die beide modellen delen produceert een piekvermogen van 9 kW, of in oud geld: 12 pk. Pakken we er de cijfers van het 125cc viertakt blokje dat de Ninja 125 en Z 125 aandrijft bij, dan zien we dat die krachtbron 15 pk produceert.

De Z e-1 gunt een blik op z'n borstelloze elektromotor en z'n 'dual battery pack'.

Het vermogen om de e-1’s aan te drijven komt van een dubbele uitneembare lithium-ion batterij. Door voor twee lichtere (11,5 kg/stuk) batterijen ipv één zwaardere te kiezen, blijft het verwijderen/herplaatsen van de batterij doenbaar. Kawasaki zegt dat het 3,7 uur duurt om één batterij helemaal op te laden (van 0 tot 100%) Tussen de batterijen en de motor in functioneert er ook een regeneratief systeem. Dat systeem, recupereert de energie die er vrij komt wanneer de rijder bij het remmen het gashendel dichtdraait.  Voor beide modellen claimt Kawasaki een bereik van 72 km (volgens WMTC-klasse 1 normen).

Nieuwe rijders

Uit de uitgebreide Engelstalige persdocumentatie blijkt dat Kawasaki met de Ninja e-1 en Z e-1 vooral op nieuwe rijders mikt en dat klinkt ergens logisch voor motorfiets(jes) die het equivalent zijn – min of meer toch – van een bestaand 125 cc-model. Maar Kawasaki doelt eerder op automobilisten die het beu zijn om de grootstedelijke verkeerschaos op vier wielen te moeten trotseren.

Rijmodi

Naast het evidente milieuvoordeel – zero emissies – dat een elektrische motorfiets met zich meebrengt en dat anno 2023 voor veel consumenten een must, zo niet een valabel argument is, werden de machines ook met het oog op rijgemak ontwikkeld. Ook hier zie je de focus op houders van een rijbewijs B en dan doelen we vooral op de WALK-rijmodus waarin je de motor ook achterwaarts kan manoeuvreren. Kawasaki voorzag de e-1’s van twee andere rijmodi:  ECO en ROAD. In beide modi is de topsnelheid begrenst – tot respectievelijk 64 km/u en 88 km/u. Als het even sneller moet, bij een oprit bijvoorbeeld kan de rijder kortstondig gebruikmaken van de e-boost functie waardoor de topsnelheid 15 seconden lang zo’n 11 km hoger komt te liggen.

Zowel de Ninja e-1 als de Z e-1 is uitgerust met een 4.3” TFT-scherm met connectiviteit. Het scherm past zich automatisch aan de sterkte van het omgevingslicht aan. Is dat zwak, dan heeft het scherm een witte achtergrond. Bij fel zonlicht wordt dat dan een zwarte achtergrond.

Zicht op de cockpit van de Ninja e-1 met het 4'3" TFT-scherm.

Op het scherm vind je informatie aangaande de modus waarin je rijdt, een e-boostmeter, batterijmeter (en de temperatuur ervan), een klok en berichtgeving van je smartphone (Bluetooth, mail, teleoon). Verder zie je ook de versnellingspositie (N,D, F, R), een snelheidsmeter, tripmeters en het elektrische verbruik, alsook het resterende bereik.

Rijwielgedeelte

Beide e-1-modellen hebben een stalen trellis frame. De ophanging van beide modellen is gelijkaardig. Vooraan een conventionele telescopische voorvork van 41 mm, achteraan een Uni Trak achterbrug. De demping gebeurt daar door een met gas gevulde schokbreker waarvan de veervoorspanning instelbaar is. Remmen gebeurt vooraan met een enkele 290 mm remschijf en achteraan met een exemplaar van 220 mm.

Kawasaki zal de Belgische en Nederlandse prijzen voor de Ninja e-1 en de Z e-1 en hun beschikbaarheid later dit jaar bekend maken.

 

Geschreven op 15 september 2023
© Motoren & Toerisme