MY24: KTM 1390 Super Duke R | R EVO

KTM geeft z'n 'beest' een flinke update en komt meteen ook met een EVO-versie ervan.

Met de Super Duke introduceerde KTM 10 jaar geleden een über-versie van z'n bekende nakeds. Nu, komt het Oostenrijkse merk, met een nog straffere versie voor het modeljaar 2024. Het getal in de typeaanduiding veranderde van 1290 in 1390. De cilinderinhoud van de dikste LC8 verhoogde van 1301cc naar 1350cc. Door die ingreep steeg het piekvermogen (van 180 ) naar 190 pk (aan 10.000 opm) en de maximale koppelafgifte naar 145 Nm (aan 8.000 opm).

Had de 1290-versie al niet echt het voorkomen van een doetje, dan oogt de nieuwe Super Duke R nu écht agressief. Niks afrondingen, maar wel scherpe kantjes qua design vertaalt in tankspoilers en winglets.  De LED-koplampen lijken wel op de ogen van een boosaardig insect. Maar dat alles was wellicht gewoon de bedoelingen van KTM's designbureau KISKA. Het hertekende uiterlijk resulteerde ook in een nieuwe luchtinlaat en airbox en een grotere tank. Die tank kan vanaf nu 17 liter bevatten en da's 1,5 liter meer dan voordien het geval was. Bij het ontwerpen van de nieuwe Super Duke R zou KTM naar eigen zeggen elk grammetje hebben afgewogen. Elk stukje kunststof is dan ook niet dikker dan het noodzakelijkerwijze moet zijn. 

De Super Duke R maakt naar goede KTM-traditie nog steeds gebruik een stalen buizenframe, maar onderging wel een aantal wijzigingen om ervoor te zorgen dat de grotere motor, de versnellingsbak en de tank er optimaal in passen. De LC8 motor is overigens een dragend element en zorgt voor de nodige framestijfheid. De veerelementen van KTM-dochter WP Suspension zijn volledig instelbaar. Op de 48 mm Apex voorvork stel je de in- en uitgaande demping overigens op één vorkpoot af. Brembo tekent voor de remmen (Stylema Monobloc vierzuigerremklauwen) en remhendel. Ook de koppelingshendel komt nu van de Italiaanse specialist en heeft de bijzonderheid dat het een zelfgeventileerd exemplaar is. Dat maakt dat je de leiding niet meer hoeft te ontluchten. 

De LC8 V-twin komt standaard met drie rijmodi: Street, Sport en Rain.

EVO-versie

KTM brengt meteen ook een EVO-versie van de nieuwe 1390 Super Duke R op de markt. Het verschil met de basisversie zit 'm vooral in de vering. Op de EVO-versie is dat de nieuwste generatie van WP's SAT-systeem (Semi-Actieve Technologie) een systeem dat functioneert via magnetische kleppen. Een control-unit 'leest' de staat van het wegdek en stuurt de semi-actieve vering om zich daar aan te passen. 

De EVO-versie leent zich ook tot circuitgebruik en heeft daarvoor de op de standaardversie optionele modi Performance en Track in z'n elektronisch arsenaal zitten. Kies je voor deze laatste modus dan vallen het cruisecontrol-systeem en het optionele KTMconnect-systeem weg. Daarnaast is de EVO-versie ook voorzien van telemetrie-mogelijkheden en een laptimer. Wil je nog meer dan kan je voor het Engine Brake Control-systeem opteren waarmee je het motorrem-effect van de V-twin kan beïnvloeden en er is ook nog een Pro-module voor de WP-vering.

Beide versies van de KTM 1390 Super Duke R komen zowel in zwart als oranje. De oranje kleurstelling is een eerbetoon aan de 30e verjaardag van de Duke als KTM-model. 

Visueel gelijken beide versies van de KTM 1390 Super Duke R sterk op elkaar. Een truukje om de EVO van de gewone Super Duke R te kunnen onderscheiden is het letten op de poten van de WP Apex voorvork. Hebben die vorkpoten onderaan het buitenste gedeelte een rood bandje, dan gaat het om een basisversie. Een blauw bandje wijst op een semi-actieve voorvork en dus gaat het om een EVO.

Tekst: Redactie M&T

Foto's: KTM Press

Video: YouTube.com/KTM

Geschreven op 29 november 2023
© Motoren & Toerisme