MY24: KTM Enduromodellen ingrijpend vernieuwd

KTM zegt dat het z'n EXC-gamma voor 2024 ontwikkelde om grenzen te verleggen. De Oostenrijkers zijn heel ambitieus als het over hun nieuwe enduro's gaat, ze willen namelijk niet alleen de lat hoger leggen maar het begrip enduromotor herdefiniëren.

Bron: persbericht KTM

Foto's: KTM Press/R. Schedl - KISKA GMBH

Volgens KTM zijn 95% van de EXC-componenten nieuw voor 2024. Daarbij horen een gloednieuw frame, een WP XACT closed cartridge voorvork en een WP XPLOR PDS schokbreker. Verder introduceert KTM ook op elektronisch gebied enkele nieuwigheden en werd het bodywork voor de nieuwe machines mee door de fabrieksteams ontwikkeld. Ook helemaal nieuw is de LED-koplamp. 

Frame

Het volledig nieuw hydrogevormde, lasergesneden en robotgelaste frame vormt de ruggengraat van de KTM Enduro-serie voor 2024. Dit frame biedt de ideale lengte- en torsiestijfheid voor een uitzonderlijke feedback, maximale energieabsorptie en ongeëvenaarde rechtuitstabiliteit. Dit geldt dan ook als het fundament waarop de 2024-modelserie is gebouwd.

Vering

De KTM EXC- en EXC-F-modellen voor 2024 zijn uitgerust met een volledig nieuwe 48mm WP XACT-voorvork. Die voorvork heeft een gesloten cartridge met een nieuw ontworpen zuiger die beschikt over een in het midden geplaatst ventiel. Daarmee wordt de oliestroom in de cartridge geoptimaliseerd.

Ook het beproefde PDS-schokdempersysteem komt weer terug in de KTM Enduro-modellen en is voor dit modeljaar verder geoptimaliseerd en perfect afgestemd op het nieuwe frame. Het systeem is aangevuld met een nieuwe WP XPLOR PDS-achterschokdemper.

De compressie en demping van de vering kan volledig naar wens met de hand worden afgesteld, zowel aan de voor- als achterzijde. Met behulp van zogenoemde clickers is dit heel gemakkelijk te voor elkaar te krijgen, zonder gereedschap te hoeven gebruiken. Ook de veervoorspanning van de schokdemper kan op deze wijze worden aangepast.

Een gestripte EXC-F. De KTM enduro's krijgen voor 2024. een nieuw frame en herontwikkelde veringcomponenten.

Subframe

Het nieuwe lichtgewicht tweedelig subframe, vervaardigd uit een combinatie van polyamide en versterkt aluminium, is bijzonder robuust en staat garant voor optimaal rijgedrag en precieze feedback. Alle elektronische componenten, waaronder een geheel nieuwe Offroad Control Unit, zijn volledig in dit subframe geïntegreerd. Hierdoor zijn ze gemakkelijk te bereiken en beter beschermd.

 

Bodywork

De KTM Enduro-serie voor 2024 wordt bovendien gekenmerkt door nieuw bodywork. Deze is ontwikkeld op basis van feedback van de Red Bull KTM Factory Racing-rijders en zorgt voor een beter houvast, doordat de rijder meer kniecontact heeft, met name als hij of zij op de voetsteunen staat.  

Het nieuw ontworpen voorspatbord is voorzien van vinnen die zorgen dat er minder vuil en modder op de rijder of radiateur terechtkomt. De vorm wordt compleet gemaakt door de nieuwe XPE-brandstoftanks van 8,3 liter (bij de viertaktmodellen) en 8,9 liter (bij de tweetaktmodellen). Deze van polyehtyleen gemaakte tanks zijn transparant, waardoor het brandstofpeil altijd eenvoudig in de gaten gehouden kan worden.

De 300 EXC blijft ook in 2024 de zwaarste tweetakt van het KTM enduro-gamma.

De elektronica wordt bewaakt door een volledig onafhankelijke Offroad Control Unit onder het zadel, waardoor elektronische zekeringen en relais overbodig zijn. Bij een storing in een elektrische component worden de uitgangen afzonderlijk uitgeschakeld. Een rood of groen LED-storingslampje geeft aan wat de status van elke component is, waardoor ter plaatse het probleem gemakkelijker opgelost kan worden.

Nieuw injectie-systeem

Met de introductie van de nieuwe elektronische Throttle Body Injection-technologie eisen de KTM tweetakt enduro's opnieuw hun leidersplaats in de paddock op.  Deze technologie, kortweg TBI, zorgt  volgens KTM voor een ultra-soepele vermogensafgifte en maakt het handmatig aanpassen van de brandstofverhouding op verschillende hoogtes overbodig.

De behuizing van de reed valve ontving ook een belangrijke update qua ontwerp. Er zijn kunststof flappen aan de buitenzijde van de behuizing aangebracht die voor een betere afdichting van het inlaattraject zorgen. Dankzij dit nieuwe ontwerp wordt voorkomen dat er te veel brandstof de motor instroomt als een helling wordt op- of afgereden, waardoor het brandstofmengsel te rijk zou kunnen worden.

 

Het tweetakt-motorblok van de 300 EXC, met links het nieuwe Keihin Throttle Body-injectiesysteem.

Een bijkomend voordeel van de nieuwe elektronische brandstofinspuiting en de ECU is dat er een nieuwe elektronische uitlaatgasregeling kon worden geïmplementeerd. Hierdoor zijn er twee verschillende motormappings mogelijk en deze kunnen ingesteld worden via een optionele map-keuzeschakelaar.

De serie KTM EXC-tweetaktmodellen voor 2024 bestaat uit de volgende motoren:

  • KTM 150 EXC
  • KTM 250 EXC
  • KTM 300 EXC
De 150 EXC blijft ook in 2024 de lichtste enduro die KTM op de markt brengt. Foto: KTM Images/Rudi Schedl

Viertaktmodellen

Het zwaartepunt van de KTM viertakt enduro's werd verbeterd door het motorblok twee graden naar achteren te kantelen en het voorste tandwiel drie millimeter lager te plaatsen. Dit komt het rijgedrag en de wendbaarheid zeer ten goede. Naast de geoptimaliseerde massacentralisatie en het verlaagde gewicht zorgt ook het aanzienlijk verbeterde anti-squat-gedrag van het chassis voor meer tractie op extreme hellingen en bij het accelereren vanuit bochten tijdens specials. 

De KTM EXC-F voor 2024 kan voor het eerst optioneel worden uitgerust met tractiecontrole en, uniek voor een enduro, een Quickshifter. Hierdoor is het mogelijk om van de tweede naar de zesde versnelling op te schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Rijders kunnen gas blijven geven tijdens het schakelen en hebben meer controle over hun machine. De tractiecontrole en Quickshifter kunnen met behulp van de optionele en nieuw ontworpen map-keuzeschakelaar worden in- of uitgeschakeld.

De KTM EXC-F-viertaktserie voor 2024 bestaat uit de volgende modellen:

  • KTM 250 EXC-F
  • KTM 350 EXC-F
  • KTM 450 EXC-F
  • KTM 500 EXC-F

LEES OOK:

MY24: KTM Crossmotoren

MY24: KTM 450 SMR

Lees alles over de 2024 KTM Supermoto

Geschreven op 24 mei 2023
© Motoren & Toerisme