Een nieuwe generatie van de populaire DOWNTOWN, de gloednieuwe en sportieve SKYTOWN en de reislustige CV-L6 conceptscooter vormen KYMCO's belangrijkste nieuws voor 2024.
Een nieuwe generatie van de populaire DOWNTOWN, de gloednieuwe en sportieve SKYTOWN en de reislustige CV-L6 conceptscooter vormen KYMCO's belangrijkste nieuws voor 2024.
De DOWNTOWN is, zoals z'n naam het suggereert, al jaren dé stadsmus bij uitstek in het Kymco-gamma. Voor 2024 kreeg het model een nieuwe vormgeving, waarbij een nieuw lijnenspel voor een sportievere look moet zorgen. Kymco herdacht ook de zithouding, want die mocht een stuk comfortabeler worden. Ondermeer een hertekend windscherm, dat meer bescherming zou bieden, moet daarbij helpen. Verder krijgt de bestuurder ook meer plaats om z'n voeten te positioneren en moet het tweepersoonszadel meer comfort bieden. Voor de passagier zijn er nu nieuwe, bredere handgrepen en inklapbare voetsteunen.
Ook maxi-scooters krijgen steeds meer elektronica, naast het TFT-kleurenscherm dat de DOWNTOWN GT 350 met de 125cc-versie deelt, heeft de grootste van deze twee KYMCO's vanaf nu ook een tractiecontrole-systeem en een snelheidsregelaar. Moet je een noodstop maken dan waarschuwt een systeem van knipperlichten je medeweggebruikers.
De DOWNTOWNS hebben wielen van 14 (voor) en 13 (achter) duim, met een respectievelijk veerweg van 110 en 108 mm. De DOWNTOWN GT staat vanaf komend voorjaar bij de KYMCO-dealers.
Met de nieuwe SKYTOWN lanceert KYMCO een sportieve basic scooter voor stadsgebruik. De SKYTOWN beschikt volgens KYMCO over een zogenaamde 'Green Power'-motor waarmee het merk, op het geringe verbruik en dito uitstoot wijst. Dat is ondermeer te danken aan de vloeistofkoeling van de 125cc viertakt eencilinder. Het opbergvak onder het zadel biedt plaats aan een integraalhelm en andere persoonlijke voorwerpen.
Verder is de SKYTOWN uitgerust met een LCD-schermpje als dashboard en beschikt deze compacte scooter over een USB-poort zodat je je smartphone tijdens het rijden kan opladen.
Nog niet officieel in productie, maar misschien al wel in de pijplijn is deze CV-L6. Deze maxi-scooter vertoont Adventure-trekjes. En dat niet alleen omwille van de aanwezigheid van een topcase en zijkoffers. Als krachtbron voor de CV-L6 wendt KYMCO z'n tweecilinder motorblok aan. Dit motorblok van 550cc is goed voor 53 pk (aan 7.500 opm) en 55 Nm (aan 5.500 opm). KYMCO zegt de at het de CV-L6 tussen de AK550 en CV3 in wil positioneren. Deze twee bestaande modellen zijn nu al uitgerust met het tweecilinder motorblok.
Tekst: BJ
Foto's: KYMCO