MY24: Moto Guzzi Stelvio | V85 Strada | V85 TT | V85 TT Travel

Het roemruchte merk uit Mandello del Lario kijkt met heel wat ambitie naar 2024 en herlanceert daarvoor de Stelvio en komt met maar liefst drie versies van de vernieuwde V85. 

 

De Stelvio maakt z’n comeback in het Moto Guzzi-gamma.

Zes jaar nadat de Stelvio van de markt verdween, is de modelnaam terug. Met de terugkeer van deze hoogpoter, één jaar nadat de V100 Mandello op de markt kwam bevestigt Moto Guzzi dat het terug de kaart van toergerichte motorfietsen trekt.  Het reislustige karakter van de Stelvio uit zich ondermeer in de gespaakte wielen (waarvan het voorwiel 19-duims is), de brandstoftank van 21 liter en het elektronisch verstelbare windscherm.

Gezamenlijk motorplatform

Zoals het een Guzzi betaamt wordt de Stelvio natuurlijk aangedreven door een dwarsgeplaatste V-twin. In dit geval is dat het zogenaamde ‘Compact Block’, een Euro 5+ conforme motor van 1042cc, die we uiteraard ook kennen als de krachtbron van de V100 Mandello. Deze configuratie is goed voor een maximaal vermogen van 115 pk (aan 8.700 opm), terwijl de koppelcurve piekt aan 105 Nm (bij 6.750 opm). De secundaire overbrenging van deze krachten gebeurt naar goede Guzzi-gewoonte via een cardanasaandrijving.

Rijwielgedeelte

Ook het rijwielgedeelte van de Stelvio doet vertrouwd aan. De aandrijflijn fungeert als dragend element voor het stalen buizenframe van de Stelvio. Volgens Moto Guzzi vergemakkelijkt het stalen buizenframe het besturen van de Stelvio en biedt het een optiaal compromis tussen wendbaarheid en stabiliteit. Afgeveerd wordt de Stelvio door een 46 mm upside-down voorvork en een schokbreker achteraan. De voorvork is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. De veervoorspanning van de schokbreker kan vanop afstand (elektronisch) geregeld worden in functie van een eventuele passagier en/of bagage.

De spakenwielen van respectievelijk 19 (voor-) en 17 duim (achteraan) zijn voorzien van tubeless banden. De remmen komen uiteraard van het Italiaanse Brembo.

Elektronische rijhulpmiddelen

Op het TFT-dashboard van de Stelvio heb je de keuze uit maar liefst vijf verschillende motormaps. In vergelijking met de cartografie van het Compact Block dat de V100 Mandello aandrijft, komt daar nog eens een offroad-modus bij. Of toekomstige eigenaars hun Stelvio ook vaak op onverhard zullen loslaten valt nog te bezien, maar volgens Moto Guzzi is de machine geschikt voor licht offroad-gebruik. Verder mochten Bochten-ABS en -tractiecontrole niet ontbreken, maar het neusje van de technologische zalm is toch het PFF Rider Assistance Solution-systeem. Dit Radar-systeem maakt gebruik van zogenaamde 4D Imaging-technologie.

Kleuren

De nieuwe Moto Guzzi Stelvio is in eerste instantie leverbaar in twee kleurstellingen:

Giallo Savana

Nero Vulcano

V85 Strada | TT | TT Travel

Na een half decennium van bewezen diensten krijgt de V85 een update van Moto Guzzi. De De V85 TT en z’n Travel-variant blijven uiteraard behouden, maar daarnaast komt er ook ee straatgerichte versie. Een logische stap, want de V85 is vandaag de dag de kostwinner van de Guzzi-familie.

De V85 dankt de helft van z'n typeaanduiding nog steeds aan het, hoe kan het ook anders op een Guzzi, dwarsgeplaatste V-twin blok van 853cc. Dat blok mag voortaan het Euro 5+-predikaat dragen. Door de ingrepen die daarmee gepaard gingen verhoogde het vermogen naar 80 pk (aan 7.750 opm) en het koppel naar 83 Nm (aan 5.100 opm). Verder heeft het blok voortaan ook sensoren om het zogenaamde ‘knocking’ tegen te gaan. De timing van de ontsteking wordt dus een stuk preciezer en accurater, waardoor de motor minder gevoelig wordt voor minderwaardige brandstof.

 

V85 Strada in Grigio Brera

Betere windbescherming

Ook het uiterlijk van de V85 werd aangepakt. Zo kreeg het windscherm een nieuwe vormgeving en is het voortaan instelbaar op vijf verschillende niveau’s en dat over een totale hoogte van 70 mm.

Moto Guzzi gaf de V85 ook bredere handbeschermers, verder werd er ook een nieuwe deflector op de tank geïnstalleerd.

Die moet ervoor zorgen dat de luchtstroom weg van de borst en kin van de rijder wordt geleid.

Nieuw dashboard

De V85 doet het voortaan met een TFT-kleurenscherm van 5 duim en dat biedt volgens Moto Guzzi een betere weergave van de belangrijkste parameters. Ook de bedieningsknoppen op de stuurhelften zijn nieuw. Ze werden hertekend om een makkelijker en intuïtiever gebruik toe te laten.

 

Meer elektronica

Was een zesassige IMU nog niet zo heel lang geleden nog alleen voorbehouden voor premium sport- en toermachines, dan vinden we deze ‘elektronische spelverdeler’ nu ook op een middenklasse hoogpoter als de V85. Daarmee wordt voortaan ook een bochten ABS-systeem aangestuurd. Verder hebben alle V85-varianten drie rijmodi gemeen: Road, Sport en Rain. Op de V85 TT en TT Travel komt daar nog eens een Off-road-modus bovenop. Op de Travel-variant is er zelfs nog een zelf instelbare rijmodus beschikbaar. Verder zijn alle V85’s voortaan voorzien van cruisecontrole.

V85 Strada

 

Met de Strada brengt Moto Guzzi een model dat, zoals z’n naam het al doet uitschijnen, straatgericht is. Guzzi kleeft er zelfs het predikaat ‘Urban’ op. De styling is in ieder geval minimalistisch en dat zal veel liefhebbers van het merk wel weten te bekoren. Bovendien is de Strada met een rijklaar gewicht van 226 kg sowieso de lichtste van de drie V85’s en dat heeft hij te danken aan z’n velgen uit gegoten aluminium. Overigens hebben alle V85-varianten dezelfde bandenmaten: vooraan is dat 110/80 - R19” en achteraan 150/70 - R17”.

De Strada komt in twee kleuren:

Nero Isola

Grigio Brera

V85 TT

De V85 TT herken je niet alleen aan z’n gespaakte wielen met ruwer bandenprofiel, maar ook aan z’n rode frame. De koper van de V85 TT heeft de keuze tussen twee kleurstellingen:

Rosso Fuji

Grigio Tambora

V85 TT Travel

De Travel-versie krijgt een nieuw toer-windscherm waarvan het oppervlak 22% groter is dan het standaard scherm. Daarnaast krijgt de V85 Travel ook laterale windgeleiders die de bescherming verder moeten verbeteren.  Het model komt standaard met de Urban-zijkoffers, waarvan het rechtse exemplaar een inhoud van 37 liter heeft en het linkse 27,5 liter kan herbergen. Beide koffers kunnen gesloten of geopend worden met één en dezelfde sleutel.  Bovenop dat alles komt nog het feit dat de TT Travel als enige V85 standaard uitgerust is met Moto Guzzi’s eigen MIA multimedia-platform. Dat systeem connecteert jouw smartphone met het TFT-dashboard.

De V85 TT is alleen leverbaar in het exclusieve Bronzo Deserto.

 

Tekst: BJ

Foto's: Moto Guzzi

Geschreven op 7 november 2023
© Motoren & Toerisme