MY24: Moto Morini Calibro

Met de Calibro lanceert Moto Morini een nieuw model, dat de huidige line-up van het Italiaanse merk mooi aanvult. De nieuwe cruiser past mooi tussen de Seiemezzo en de X-Cape in.

 

De Calibro mag dan een cruiser met Amerikaanse looks zijn, toch werd hij in Europa ontworpen. Meer bepaald in Moto Morini's European Style Centre dat gevestigd is in Trivolzio. Met stijlelementen als een robuuste stalen benzinetank, dubbele schokbrekers achteraan en een klassieke telescopische voorvork doet de Calibro Vintage aan. De krachtbron is de bekende 650cc paralleltwin die we ondertussen ook al kennen uit de X-Cape en de Seiemezzo.

Langeduurtest: Moto Morini X-CAPE

De gekende Moto Morini paralleltwin huist in een dubbel stalen wiegframe. Met een zithoogte van 720 mm mogen we de Calibro zeker toegankelijk noemen. Zonder benzine in de 15l tank, weegt de Calibro 200 kg. Remmen gebeurt vooraan door een enkele remschijf van 320 mm, achteraan is dat een  exemplaar van 255 mm. De remmen zijn aan een Bosch MB 9.1 ABS-systeem gekoppeld. 

Met de Calibro mikt Moto Morini in de eerste plaats op mensen die deze klassiek ogende cruiser voor woon-werkverkeer willen inzetten. De bestuurder behoudt de controle over de essentiële functies van de motorfiets dankzij een analoog instrumentenpaneel dat naadloos is geïntegreerd met een digitaal display dat belangrijke rijgegevens weergeeft, zoals het brandstofniveau en de versnellingsindicator. Hierdoor heeft de bestuurder altijd direct toegang tot cruciale informatie tijdens het rijden.

 

De Calibro zal ook in 35 kW-versie leverbaar zijn voor de houders van een rijbewijs A2. Meer informatie en levertermijnen worden binnenkort bekend gemaakt.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht Moto Morini/Moto Mondo

Foto's: Moto Morini

Geschreven op 11 oktober 2023
© Motoren & Toerisme