MY24: Royal Enfield Himalayan

Royald Enfield moderniseert z’n Himalayan.

In de voorbije jaren is de Royal Enfield uitgegroeid tot één van die motorfietsen waarvoor we hier op de redactie een boontje voor hebben. Weinig andere motorfietsen weten het motto “form follows function” zo goed waar te maken als de Himalayan. Dat had én heeft alles te maken met de specifieke vereisten van Royal Enfields thuismarkt: India. Gezien de vaak erbarmelijke staat waarin het wegennet zich daar bevindt zijn ‘eenvoud’ en ‘efficiëntie’ er de sleutelwoorden. Na 7 modeljaren, krijgt de Himalayan z’n eerste ingrijpende update en wordt hij er iets geraffineerder op.

Het nieuwe 452cc metende Sherpa motorblok.

Het nieuwe eencilinder motorblok van de Himalayan, dat Royal Enfield ‘Sherpa’ dubte, laat het slagvolume groeien van 411 naar 452cc. Da’s op zich geen spectaculaire toename, maar het eindresultaat is dat wel, want de prestaties van het nieuwe blok liggen een stuk hoger. Het piekvermogen ligt voortaan op 40 pk (was 24 pk, nvdr) aan 8.000 opm en dat is evenveel als het koppel van 40 Nm (was 32 Nm) aan 5.500 opm).

De nieuwe Himalayan staat hoger op z'n poten, heeft een (iets) grotere tank, maar is toch lichter dan z'n voorganger.

Een neveneffect van de (iets) grotere motor, is ook de toename in volume van de tank. Daar past voortaan 17 liter benzine in. Wie echter ook een gewichtstoename had verwacht, komt bedrogen uit want de Himalayan weegt nu 181 kg droog en dat is 4 kg minder dan z’n voorganger. Zitten doe je nu wel iets hoger op de Himalayan (825 mm). Die hogere valt te verklaren door het feit dat de veerweg nu zowel voor- als achteraan 200 mm bedraagt. Voor grotere of kleinere rijders behoren aangepaste zadelhoogten tot de optielijst.

 

Het nieuwe dashboard is een klassiek ogende klok met TFT-schermpje.

Op elektronisch vlak kreeg de Himalayan een forse update. De machine heeft nu rondom LED-verlichting (iets wat we bij de vorige versie wel misten) en is voorzien van ride-by-wire. Die toevoeging betekent dat de Himalayan nu ook rijmodi heeft, verder werd het dashboard aangepakt. Dat is nu een klok van 4” diameter met een TFT-scherm. Het dashboard bedien je met een joystickknopje op de linker stuurhelft. Naast navigatie (via Google Maps) beschikt het dashboard ook over smartphone-connectiviteit.

De Himalayan komt in een eerste fase in deze vijf verschillende kleurstellingen op de markt:

Hanle Black

Kamet White

Slate Himalayan Salt

Slate Poppy Blue

Kaza Brown

Tekst: BJ

Foto's: Royal Enfield

Geschreven op 3 november 2023
© Motoren & Toerisme