MY24: Royal Enfield Shotgun 650

Met de Shotgun 650 lanceert Royal Enfield een motorfiets die erom vraagt om door z’n eigenaars gecustomized te worden!

Helemaal nieuw is de naam Shotgun niet in het Royal Enfield-spectrum. De Anglo-Indiase constructeur toonde drie jaren geleden, tijdens EICMA 2021, al eens een conceptmodel met diezelfde naam.

Het paralleltwin motorblok van de Shotgun kennen we natuurlijk van Royal Enfields andere 650-modellen.

Vertrouwde twin

In een motorwereld waarin quasi elke constructeur verschillende modellen dezelfde motor laat delen, mogen we van Royal Enfield niet iets anders verwachten. De 650cc paralleltwin die de Shotgun aandrijft, kenden we al van de voor 2023 gelanceerde Meteor en de niet-identieke tweeling Continental GT en Interceptor.

Toch nog even de specs ervan opfrissen: 648cc metende lucht/olie-gekoelde paralleltwin met één enkele bovenliggende nokkenas. In de praktijk goed voor 47 pk (aan 7.250 opm) en 52.3 Nm (aan 5.650 opm). 

De tellerpartij van de Shotgun 650 combineert analoog met digitaal. Navigeren gebeurt via Royal Enfields vertrouwde en door Google Maps aangestuurde, Tripper-systeem.

Het paralleltwin motorblok fungeert in deze Shotgun als een dragend element voor het stalen wieg/ruggengraatframe. Het frame vertoont gelijkenissen met dat van de Super Meteor, maar het rijwielgedeelte van deze twee Royal Enfields is alvast niet identiek. Zo heeft de Shotgun een steilere balhoofdshoek en is hij voorzien van een niet instelbare Showa upside-down voorvork. Achteraan is de veervoorspanning van de dubbele schokbreker op vijf verschillende instelbaar.

De steilere balhoofdshoek moet ervoor zorgen dat de Shotgun scherper stuurt dan de Super Meteor. De 43mm Showa voorvork is evenwel niet regelbaar. De remklauw komt van Brembo-dochter ByBre.

De Shotgun staat vooraan op een 18-duims wiel, achteraan gaat het om een 17-duims exemplaar. Vooraan wordt de 320 mm remschijf bediend door een ByBre remklauw en is gekoppeld aan het Bosch ABS-systeem. Tot slot nog een paar maten en gewichten. De Shotgun 650 weegt rijklaar 240 kg en dat houdt in dat de 13,8 liter metende tank voor 90% gevuld is.

 

Customizen

We schreven het al in de introductie, Royal Enfield ontwikkelde deze Shotgun als een canvas waarop de eigenaar z’n eigen smaak op kan loslaten. Om de Shotgun-eigenaar een handje toe te steken lanceert Royal Enfield al meteen een gamma van 31 accessoires. Zo zijn er stuureindspiegels, een ergonomisch enkel zadel en contrasterende lichtmetalen velgen beschikbaar.

 

De nieuwe Royal Enfield Shotgun komt in vier verschillende kleurstellingen.

Er is een basisversie in Sheetmetal Grey die € 7.799 zal kosten.

 

Dan zijn er nog een blauwe en groene versie die ieder € 7.899 kost.

 

En tenslotte is er de versie in Stencil White die € 7.999 kost.

Tekst: BJ

Foto's: Royal Enfield

Geschreven op 16 januari 2024
© Motoren & Toerisme