MY24: Suzuki GSX-S1000GX | GSX-8R

Suzuki komt  voor 2024 met GSX-1000GX en GSX-8R.

 

GSX-S1000GX

Met de nieuwe GSX-S1000GX waagt Suzuki zich voor het eerst in het crossover-segment dat zich halverwege tussen sporttoermachines en allroads situeert. Het 1000cc metende vier-in-lijn blok kennen we uiteraard al van de GSX-S1000. Nu de GSX-R1000R superbike niet langer het vlaggenschip van de Suzuki-vloot is moet deze GSX-S1000GX, kortweg ‘GX’ die leidersrol overnemen. Dat blijkt uit het feit dat de GX als allereerste Suzuki met een elektronische vering komt. Suzuki noemt het systeem ‘Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES). Het systeem controleert de de in-en uitgaande demping en de veervoorspanning en doet dat in functie van de snelheid, de staat van het wegdek en het ingrijpen van de remmen. De mate waarin het SAES ingrijpt wordt aangestuurd door het Suzuki Road Adaptive Stabilization-programma (SRAS) dat daarvoor nauw samenwerkt met de IMU. En dan is er nog het Suzuki Drive Mode Selector Alpha-systeem (SDMS-α). Dat het management van de powermodi, aan het tractiecontrole-systeem en de vering koppelt.

Al dat fraais valt onder het Suzuki Intelligent Ride System. (SIRS) dat we nog kennen van enkele andere recente modellen van het merk. Naast bovenstaande systemen bundelt het SIRS ook nog een tweewegs quickhsifter, een smart cruisecontrole-systeem, bochten-ABS, een anti-dribbelsysteem voor het achterwiel, een easy start-systeem en assistentie bij wegrijden aan lage toerentallen.

 

Verder heeft de GX een breed, gebogen stuur met handbeschermers, een bagagerek. Het standaard windscherm is verstelbaar op drie niveau’s.

Het persbericht van Suzuki Global (versta ‘Japan’) over de GSX-S1000GX heeft het niet over de prestaties die we van dit nieuw model mogen wachten. En daarom moeten we afgaan op de prestaties die we van de GSX-S1000 kennen. Hetzelfde viercilinder-in-lijn blok van 998cc produceert daarin 150 pk en 108 Nm. We verwachten dat die cijfers ook min of meer dezelfde zullen zijn op de GX.

 

Zo zit de elektronische ophanging van de GSX-S1000GX eruit. Foto: Suzuki Global Media

Nog een paar maten en gewichten: De GSX-S1000GX heeft een wielbasis van 1470 mm, een zithoogte van 845 mm en een rijklaar gewicht van 232 kg.

De GSX-S1000GX komt in drie kleurstellingen:

Metallic Triton Blue

Glass Sparkle Black

Pearl Mat Shadow Green

GSX-8R

Met de GSX-8R waagt Suzuki zich voor het eerst sinds lang terug aan een sportmotor. De constructeurs plooien zich allang niet meer naar de FIM-reglementering inzake het WK Supersport of Superbike. En dus freestylede Suzuki met de GSX-8R. De krachtbron ervoor is echter een bekende: het is de 776 cc metende paralleltwin die ook het GSX-8S zustermodel aandrijft. In die naakte versie is het blok goed voor een maximale output van 84 pk (aan 8.500 opm) en een koppel van 76 Nm (aan 6.800 opm). Het blok beschikt in de GSX-8R alvast over drie rijmodi A (Active), B (Basic), C (Comfort). Verder behoren Suzuki’s eigen tractiecontrole-systeem, ride-by-wire en een tweewegs quickshifter tot de uitrusting. Suzuki geeft een rijklaar gewicht van 205 kg op voor de GSX-8R.

De cockpit van de GSX-8R met het LCD dashboarden de clip-ons. Foto: Suzuki Global

De GSX-8R komt in 2024 in vier verschillende kleurstellingen:

Metallic Triton Blue

Pearl Ignite Yellow

Metallic Mat Sword Silver

Metallic Mat Black

Over de prijzen en de introductiedata van deze twee nieuwe Suzuki's in de Benelux is vooralsnog niets bekend.

 

Tekst: BJ

Foto's: Suzuki Global Media

Video: YouTube.com/Suzuki Global

Geschreven op 7 november 2023
© Motoren & Toerisme