MY24: Triumph Speed 400 en Scrambler 400 X

Het jaar is niet eens halfweg of daar is Triumph al met twee volledig nieuwe 400cc-modellen: de Speed 400 en de Scrambler 400 X. Triumph-fans weten dan onmiddellijk op welke modellen deze 400’s gebaseerd zijn. En ja, de Speed 400 en Scrambler 400 X halen respectievelijk de mosterd bij de Speed Twins (900 en 1200) en de Scramblers (900 en1200). Triumph broedde al langer op kleinere modellen die in de eerste plaats op de Aziatische markten (met India voorop) gericht zijn. Tegelijkertijd bieden de nieuwe 400's Triumph ook de kans om in Europa een nieuw en jong publiek aan te boren. 

Tekst: BJ

Foto's: Triumph

Speed 400

De 400’s zijn dus duidelijk geïnspireerd door de tijdloze silhouettes van Triumphs roadster en scrambler. Dat stijl-DNA wordt duidelijk wanneer je de gesculpteerde tank met uitsparingen voor de knieën zit en het klassiek vormgegeven motorblok, dat op de 400’s uiteraard voorzien is van de iconische driehoekige Triumph-badge. De cilinderkop is voorzien van koelvinnen, een vintage knipoogje naar de luchtgekoelde Triumphs van weleer. Het uitlaattraject loopt achteraan omhoog en daarmee krijgen de 400’s toch ook weer iets moderns. Triumph zegt dat het ook voor de 400cc-modellen gebruik maakt van premium materiaal en dat met het oog op een ditto afwerking.

TR-motorblok

De 400-modellen zijn voorzien van een gloednieuwe eencilinder krachtbron, waarvan Triumph stelt dat ze qua emissies al beter doen dan de Euro 5-normen vereisen. De architectuur van de cilinderkop is vrij klassiek met een dubbel bovenliggende nokkenas en vier kleppen. Het motorblok is goed voor 40 pk en heeft een koppel van 37,5 Nm.

De koelvinnen op de cilinderkop dragen thermisch gezien weinig of niets bij aan de temperatuur-handhaving van de 400 cc eencilinder, maar ze zorgen wel voor een vintage look.

De zesbak wordt bediend met behulp van een bekrachtigde koppeling. Triumph zegt dat het gebruik daarvan vermoeidheid bij de rijder, tijdens start-stop-situaties (zoals bvb. in stadsverkeer) moet tegengaan. Om de TR dociel te maken, balanceerde Triumph de krukas naar eigen zeggen ‘perfect’ uit, waardoor er minder inertie zou optreden aan lage snelheden.

Elektronica

De 400’s mogen dan Triumphs ‘junior-modellen’ zijn dat wil niet zeggen dat ze slecht bedeeld worden op elektronisch gebied. Zo hebben de Speed 400 en de Scrambler 400 X ride-by-wire, tractiecontrole en uiteraard ook een ABS-systeem. In dat laatste geval gaat het om een tweewegs-systeem van Bosch.

De tellerpartij met LCD-display.

De tellerpartij bestaat uit een relatief bescheiden LCD-scherm dat ondermeer een digitale snelheidsmeter bevat. Daarnaast vermeld het scherm ook de resterende autonomie en de versnelling waarin je rijdt. Triumph zegt dat het scherm onder alle weersomstandigheden leesbaar is. Scrollen door de informatie gebeurt met een knop die op het stuur gemonteerd staat. Verder zijn de 400’s voorzien van een strategisch geplaatste USB-C-poort waardoor je tijdens het rijden je smartphone of GPS kan opladen.

 

Het achterlicht van de Scrambler 400 X is LED zoals de rest van de verlichting rondom.

Beide modellen zijn rondom voorzien van LED-verlichting, een immobiliser anti-diefstalsysteem en daarbovenop ook nog een stuurslot.

Rijwielgedeelte

Triumph ontwikkelde voor de nieuwe 400’s een stalen buizenframe dat het midden houdt tussen een perimeter- en een ruggengraatframe. De swingarm is in aluminium uitgevoerd. Omdat de Speed 400 en de Scrambler 400 X van karakteristiek verschillen, is er ook een onderscheid qua geometrie.

Zij-aanzicht van het stalen buizenframe, het subframe en de dubbele uitlaatdemper.

Zo is er een aanzienlijk verschil qua zithoogte (790 mm voor de Speed 400 en 835 mm voor de Scrambler 400 X). De allroad heeft ook een langere wielbasis van 1418 mm (tov 1377 mm voor de Speed 400). Andere verschillen zitten ‘m in de wielmaten (19”-17” voor de Scrambler 400 X tov 17”-17” voor de Speed 400), de banden (Metzeler Karoo Street op de Scrambler tov Sportec M9RR’s van hetzelfde merk op de Speed) en de veerwegen, al zijn de voorvork en schokbreker in sé identiek.

De 43 mm 'big piston' upside-down voorvork.

Nog een opvallend verschil is de grotere voorrem van de Scrambler 400 X. Al schuilt in daarin natuurlijk ook enige logica want de allroad zet 9 kilo meer op de weegschaal.

Afwerking

Triumph introduceert de Speed 400 in drie kleurstellingen Carnival Red, Caspian Blue en Phantom Black. Alle drie krijgen ze een opvallende Triumph-graphic op de tank mee.

 

Carnival Red
Caspian Blue
Phantom Black

De Scrambler 400 X krijgt van Triumph wat allroad-attitude mee. Dat komt tot uiting in een aantal handige componenten zoals beschermingsroosters voor koplamp, radiator en carter. Verder krijgt de Scrambler handbeschermers, een verstevigd stuur (met bijpassende crossmousse) en een langer voorspatbord.

Het crossstuur met bijpassende 'mousse' is een knipoog naar wat nog komen gaat bij Triumph.

Ook de Scrambler komt in drie verschillende kleurencombinaties, die alle drie voorzien zijn van Scrambler-striping op de tank en de bekende triangle badge.

Matt Khaki Green/Fusion White

Carnival Red/Phantom Black

Phantom Black/Silver Ice

Triumph gaat de Speed 400 en Scrambler 400 X volgende maand al op de Indiase markt introduceren, voor een Europese première is het wachten tot begin volgend jaar.

Geschreven op 27 juni 2023
© Motoren & Toerisme