In de aanloop naar de London Motorcycle Show van komend weekend lanceert Triumph een update van z’n Tiger 1200.
In de aanloop naar de London Motorcycle Show van komend weekend lanceert Triumph een update van z’n Tiger 1200.
Triumph schaafde z’n Tiger 1200 verder bij voor modeljaar 2024. Dat deed het merk met een update van de T-Plane driecilinder, verbeterd comfort en de introductie van actieve veervoorspanning-reductie op de hele model-familie.
De Triumph-ingenieurs bogen zich over de 1.160 cc metende driecilinder motor en pakten daarbij de krukas, de alternator-rotor en de balansas aan, met als doel het blok meer inertie te geven. Het Engelse merk stelt dat dit alles resulteerde in een soepelere en nauwkeurigere vermogensafgifte bij lage toerentallen. Vooral aan lage toerentallen, bij accelereren of vertragen zouden de wijzigingen merkbaar moeten zijn. Ook de koppeling werd aangepakt en daardoor zou de Tiger vlotter in eerste te trappen zijn.
Alle varianten van de Tiger 1200 krijgen nu, naar analogie met de Explorer-modellen, een gedempt en verhoogd stuur. Daarnaast stelt Triumph dat ook het zicht in de achteruitkijkspiegels verbeterd is. Ook aan de ergonomie werd gesleuteld. Zo is het nieuwe zadel nu vlakker, zodat de rijder meer ruimte krijgt en daardoor minder snel vermoeid geraakt tijdens lange ritten. Optioneel is er ook een 20 mm lager comfortzadel verkrijgbaar.
De weggerichte Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer hebben voortaan meer laterale grondspeling en dat dankzij hoger geplaatste voetsteunen. In stilstand kan de achterpartij van de Tiger 1200 nu 20 mm lager zakken. Het is het vorig jaar geïntroduceerde Active Preload Reduction-systeem dat daarvoor moet zorgen.
De Tiger 1200 komt in vier varianten die elk hun eigen kleurstellingen krijgen. De GT-varianten zijn nog steeds weggericht, terwijl de Rally-versies ook geschikt zijn voor offroad-gebruik. De Explorers onderscheiden zich van de basismodellen door hun tank van 30 liter.
Tekst: BJ
Foto’s: Triumph Motorcycles Press