MY24: Triumph Tiger 900 GT|GT Pro |Rally Pro

De Triumph Tiger 900-familie krijgt een ingrijpende update waardoor ze krachtiger en verfijnder wordt.

Triumph stelt voor modeljaar 2024 een compleet nieuwe Tiger 900 line-up voor. Dit line-up bestaat uit drie modellen de Tiger 900 GT, de Tiger 900 GT Pro en de Tiger 900 Rally Pro. Deze laatste variant is uiteraard de meest offroad-gerichte van de drie middengewicht tijgers.

Krachtigere motor

Aan het concept van de Tiger-krachtbron raakte Triumph uiteraard niet. Ook in 2024 zullen de Tigers door een driecilinder aangedreven worden. De prestaties van de 888cc metende driecilinder liggen nu echter gevoelig hoger dan dat bij de vorige Tiger 900’s het geval was. Het maximale vermogen bedraagt nu 108 pk, en dat betekent een vermogenstoename van 13 pk. Ook het koppel steeg, zij het dan licht. De driecilinder produceert nu maximaal 90 Nm (bij 6.850 opm). Bovendien stelt Triumph dat de driecilinder nu niet alleen betere prestaties levert, maar bovendien ook iets zuiniger is geworden De Tigers zijn uitgerust met een zesbak en een bekrachtigde slipkoppeling.

De drie Tigers delen niet alleen het motorblok, maar ook hetzelfde frame. Dat is nog steeds een stalen trellisframe, gecombineerd met een subframe uit aluminium. Ook de achterbrug is op de drie varianten gelijkaardig: een dubbelzijdige swingarm uit gegoten aluminium.

Uitrusting Triumph Tiger 900's: 

    • Geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole met IMU
    • Tot zes rijmodi, waaronder Road, Rain, Sport en Off-Road, plus de instelbare rijmodus Rider voor de GT Pro en Rally Pro, en Off-Road Pro voor de Rally Pro alleen.
    • Volledige ledverlichting, inclusief kenmerkende DRL-koplamp en compact achterlicht (positielicht in plaats van DRL in de VS, CN en JP)
    • Triumph Shift Assist (GT Pro & Rally Pro)
    • Handvat- en zadelverwarming (GT Pro en Rally Pro)
    • Verlichte schakelaars
    • Bandenspannings-controlesysteem (GT Pro & Rally Pro)
    • Brembo Stylema® Monobloc-remmen
  • Licht en moduleerbaar frame
  • Instelbaar windscherm en een over 20 mm verstelbaar zadel
  • 20 liter benzinetank
Triumph Tiger 900 GT Pro

Vering 

    • Modelspecifieke ophanging met premium specificaties, getuned voor maximale weg- en offroad-capaciteiten: 
  • De GT heeft een volledig instelbare 45 mm Marzocchi-USD cartridge voorvork, achtervering met handmatig instelbare veervoorspanning en uitgaande demping en een veerweg van 180 mm voor de vork en 170 mm voor het achterwiel.
  • De GT Pro heeft een volledig instelbare USD Showa cartridge-vork, en een achterophanging met elektronisch instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Veerweg van 180 mm vooraan en 170 mm achteraan
  • De Rally Pro heeft een volledig instelbare USD Showa cartridge-vork met manueel regelbare veervoorspanning en in- en uitgaande demping. En een achterophanging met manueel regelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Er is een veerweg van 240 mm vooraan en 230 mm achteraan

 

Maten en gewichten

Tiger 900 GT

Lengte: 2305 mm

Breedte: 930 mm

Hoogte zonder spiegels: verstelbaar 1410 – 1460 mm

Zithoogte: 820-840 mm

Wielbasis: 1556 mm

Rijklaar gewicht: 219 kg

Tiger 900 GT Pro

Lengte: 2305 mm

Breedte: 930 mm

Hoogte zonder spiegels: verstelbaar 1410 – 1460 mm

Zithoogte: 820-840 mm

Wielbasis: 1556 mm

Rijklaar gewicht: 222 kg

Tiger 900 Rally Pro

Lengte: 2317 mm

Breedte: 935 mm

Hoogte zonder spiegels: verstelbaar 1452 – 1502 mm

Zithoogte: 860-880 mm

Wielbasis: 1551 mm

Rijklaar gewicht: 228 kg

Kleurstellingen

Tiger 900 GT

Tiger 900 GT Pro

Tiger 900 Rally Pro

Bestellingen kunnen nu worden geplaatst bij Triumph-dealers en de motorfietsen zijn leverbaar vanaf begin 2024.

 

Bron: persbericht Triumph Motorcycles

Foto's: Triumph Motorcycles Press

Geschreven op 31 oktober 2023
© Motoren & Toerisme