Met de Extreme lanceert Yamaha, je raadde het al, de meest extreme versie van z'n Ténéré 700 ooit.
Met de Extreme lanceert Yamaha, je raadde het al, de meest extreme versie van z'n Ténéré 700 ooit.
De Yamaha Ténéré 700 is één van de smaakmakers in het sterk bezette segment van de middenklasse allroads. Niet alleen draagt deze motorfiets een naam die klinkt als een klok - en ondertussen al 40 jaar meegaat - maar hij is ook voorzien van een krachtbron die als absolute referentie in z'n segment geldt. Want dat is de CP2 paralleltwin nu eenmaal wel. Voor 2024 lanceert Yamaha een vijfde variant van de Ténéré 700, want na de basisversie, de meer toergerichte World Rally- en World Raid-versies en de Rally Edition is er nu dus ook de Extreme-versie. Yamaha zegt in z'n persbericht dat de Extreme vooral gericht is op rijders met enduro- of motorcross die in het terrein het onderste uit de kan willen halen.
De Extreme is een versie die erg op offroadgebruik gericht is en dat komt duidelijk tot uiting in de keuze van de veringcomponenten. Vooraan monteert Yamaha een volledig instelbare 43 mm voorvork, waarvan de binnenpoot een behandeling met een speciale coating onderging. Fabrikant KYB noemt die coating Kashima en hij moet ervoor zorgen dat de vork ook aan lagere snelheden soepel blijft geleiden. De veerweg van de KYB voorvork bedraagt 230 mm en dat is 20 mm meer dan de standaardversie. Achteraan is ook de KYB schokbreker volledig instelbaar. Ook hier is de veerweg met 220 mm, 20 mm langer dan op de standaard Ténéré 700 het geval is. De grondspeling van de Extreme is 260 mm en dat is, uiteraard, 20 mm meer dan op de basisversie.
Yamaha nam ook het rijwielgedeelte onder handen om de Ténéré 700 offroad nog beter te laten gedijen. Zo krijgt de Extreme hoogwaardige voetsteunen uit licht titanium die naast meer grip voor de laarszolen ook een oppervlakte hebben dat 35% groter is dan de standaard exemplaren. Het platte zadel uit één stuk kreeg 20 mm extra vulling en dat resulteerde in een hogere zithoogte van 910 mm. De radiator wordt beschermd door een rooster uit aluminium en verder wordt er ook een kettinggeleider gemonteerd. Goudkleurig geanodiseerde aluminium spakenwielen en een voorspatbord in dezelfde kleur als het bodywork maken de Extreme visueel af.
Opmerkelijk, maar tegelijk ook passend in het uitgesproken offroad-karakter van deze motorfiets, is het feit dat Yamaha het dashboard niet horizontaal maar verticaal plaatst. Daardoor heeft het TFT-schermpje van 5 inch iets meer weg van een dashboard/navigatietoren zoals we die kennen uit de rallyraids. Het TFT-scherm is in 3 verschillende versies instelbaar en kan ook als roadbook aangewend worden. Uiteraard is het dashboard voorzien van connectiviteit. Aan de linkerzijde van het stuur vinden we ook een knop om de tripmeter te bedienen.
Tekst: BJ
Foto's: Yamaha Motor Press