Een half decennium na hun lancering krijgen de BMW F 900 R en F 900 XR voor het eerst een grondige update, die de modellen competitief moet houden in een steeds belangrijker wordend segment.
Een half decennium na hun lancering krijgen de BMW F 900 R en F 900 XR voor het eerst een grondige update, die de modellen competitief moet houden in een steeds belangrijker wordend segment.
- BMW geeft de F 900 R en F 900 XR een update die zowel visueel als technisch is.
- Euro 5+-homologatie voor 895cc paralleltwin krachtbron met 105 pk piekvermogen die beide modellen aandrijft.
- Herprogrammeerde rijmodi. Dynamisch tractiecontrole-systeem en motorkoppelregeling behoren nu tot de standaard uitrusting.
- De upside-down voorvorken van beide modellen zijn nu volledig instelbaar. Verder krijgen beide versies ook lichtere wielen.
- ABS Pro en Dynamic Brake Control in standaardpakket van beide types.
- Lichtere batterij die goed is voor een gewichtsbesparing van 800 gram.
De F 900 R naked krijgt een nieuwe ergonomie. Met een andere positie van het stuur en de voetsteunen moet die sportief zijn dan die van z'n voorganger. De koplampbehuizing is voortaan ook in dezelfde kleur als het koetswerk uitgevoerd. De achterpartij is slanker en de richtingaanwijzers zijn voortaan geïntegreerd. De F900 R komt in drie kleurstellingen naast de basisversie in Snapper Rocks Blue metallic (zie foto hierboven) is er nog een versie in Triple Black en een versie in de bekende wit/blauwe rode Motorsport-kleuren.
Verder krijgt de F 900 R nog een uitgebreide accessoirelijst van BMW Motorrad mee. Blikvangers daarin zijn een sportdemper die samen met Akrapovic werd ontwikkeld. Gefreesde voetsteunen en pedalen en afsluitbare zachte koffers.
BMW F 900 XR
De F 900 XR steekt z'n toerambities niet onder stoelen of banken. Het model krijgt voor 2025 een verbeterde stroomlijn - BMW gebruikt de term 'geoptimaliseerde' - en standaard handbeschermers. Beiden zijn indicatief voor de langere afstanden die je er mee kunt afleggen. We hebben het dan nog niet gehad over de minder zichtbare ingrepen, want de XR-versie heeft voortaan ook een Headlight Pro-koplamp met een adaptieve capaciteiten voor rijden in het donker. Noteren we ook de USB C-poort aan de rechterzijde van de cockpit en de verwarmde handvatten.
Qua kleurstellingen heeft de toekomstige F 900 XR-koper die keuze uit de Racing Red basisversie (zie foto) bovenaan, de Triple Black-versie en de Sport-versie.
Tekst: BJ
Foto's: BMW Group Press/BMW Motorrad Belux
Bron: persbericht BMW Motorrad Belux