MY25: BMW M 1000 RR | S 1000 RR | M 1000 R | S 1000 R

BMW viert z'n Superbike-wereldtitel met een make-over voor de M 1000 RR en diens (iets) bravere broertje, de S 1000 RR.

Na anderhalf decennium proberen lukte het BMW Motorrad eerder deze maand eindelijk om de Superbike-wereldtitel binnen te halen. Net op tijd want een update van het M 1000 RR homologatiemodel en de 'standaard' S 1000 RR zat al in de koker. Voor de foto's mocht niemand minder dan kersvers wereldkampioen Toprak Razgatlioglu 'showrijden'. 

BMW M 1000 RR

  • 218 pk (+ 6 pk)
  • Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
  • Revisie van de motor: cilinderkop met nieuwe poortontwerp, nieuwe verbrandingskamervorm, titanium kleppen met volledige as met nieuwe tulp- en zittinggeometrie aan inlaat- en uitlaatzijde en nieuwe motorsteunen
  • Titanium uitlaatsysteem met gewijzigde cilinderkopflenzen, ovale headerinlaten en gewijzigde voordemper
  • M short-stroke gasklep (draaihoek 58 graden)
  • Frame met nieuwe motorsteun links en gewijzigde flex in het balhoofdgebied
  • Dynamische tractieregeling (DTC) met nieuwe Slide Control-functie via stuurhoeksensor voor acceleratiedriften
  • ABS Pro met nieuwe Brake Slide Assist-functie via stuurhoeksensor voor drifts bij het remmen en ABS Pro-instelling “Slick”
  • Nieuwe M Winglets 3.0 gemaakt van CFK
  • Nieuw kuipontwerp
  • Kuip, voorwielafdekking en motorspoiler van kunststof
  • Verwijdering van M Aero-wieldoppen
BMW M 1000 RR
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Drooggewicht: 183kg
Rijklaar gewicht: 194kg
Vanaf: € 36.890,00

S 1000 RR

In het kielzog van de M 1000 RR, kreeg ook het iets 'bravere' broertje, de S 1000 RR een Euro5+-update.  Daarnaast kreeg de machine nieuwe, winglets, een kortere (58°) gashendel, hertekende zijflanken, een voorwielkap (voorspatbord en remschijfbeschermers vormen één geheel) en nieuwe winglets.

BMW S 1000 RR
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Drooggewicht: 185kg
Rijklaar gewicht: 198kg
Vanaf: € 21.690,00

M 1000 R en S 1000 R

De M-versie van BMW's sportieve roadster krijgt uiteraard een Euro5+-update. Daarnaast heeft de M 1000 R nu ook een dubbele LED-koplamp, een gashendel met kortere hoek (58°). Het subframe is voortaan in Platinum Grey uitgevoerd, de winglets en de deksels (van koppeling en generator) zijn nu zwart. 

BMW M 1000 R
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Rijklaar gewicht: 199kg
Vanaf: € 23.780,00

De nieuwe S 1000 R is iets krachtiger geworden dan z'n voorganger. De machine heeft nu een piekvermogen van 170 pk, vijf eenheden meer dan wat op het vorige model het geval was. Standaard beschikt de S 1000 R over BMW's Shift Assist Pro-systeem dat voor 2025 verder geoptimaliseerd werd. De S 1000 RR heeft nu ook een dubbele LED-koplampunit, een USB-C poort onder het zadel en is voorzien van het E-Call noodoproepsysteem.

BMW S 1000 R
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Drooggewicht: 177kg
Rijklaar gewicht: 199kg
Vanaf: € 17.100,00

Bron: persbericht BMW Motorrad Belux

Foto's: BMW Group Press

Video: YouTube.com/BMW Motorrad

Geschreven op 30 oktober 2024
© Motoren & Toerisme