BMW brengt met deze R 12 S een eresaluut aan de legendarische R 90 S.
BMW brengt met deze R 12 S een eresaluut aan de legendarische R 90 S.
De liefhebbers van het Beierse merk, kennen ‘m vast wel de R 90 S. Het was deze sportieve boxer uit het midden van de jaren ’70 die hoge ogen gooide op de circuits. Zo waren er in 1976 zeges in de 200-mijlsrace van Daytona (met Steve McLaughlin[1]) en een klassezege in de Production TT (met Helmut Dähne[2]). Dat BMW de R 12 S uitgerekend nu officieel lanceert, is ook een eerbetoon aan deze voormalige testrijder die vandaag 80 wordt.
Gebaseerd op de R12 NineT is de R 12 S een motorfiets die het vooral van z’n looks moet hebben. Met de komst van dit model telt de Heritage line-up opnieuw een sportief model, nadat de R Nine T Racer een aantal jaar geleden uit het gamma verdween.
Opvallen doet de R 12 S alvast wel. Zo is er de kopkuip met getint plexiglas, het zadel met stiknaden en de typisch 70’s Lavaorange metallic kleurstelling. Die laatste is overigens een knipoog naar de kleur van de R 90 S Daytona Orange, het model waarmee BMW de zege in de 200 Miles vierde. Net zoals bij elk ander ‘Special Metal’-model vormen details in de afwerking de kers op de taart. Dan hebben we het over de S op de zijcovers, de dubbele rode lijn en de geborstelde en gelakte aluminium accenten op de tank en het kontje van de R 12 S.
De standaarduitrusting van de R 12 S oogt rijkelijk. Alles opsommen zou ons te ver leiden – ontdek de features vooral in de technische fiche hieronder – maar BMW monteerde toch alvast een aantal Option 719-pakketten (spakenwielen, gefreesde onderdelen). Ook niet onbelangrijk, de R 12 S komt standaard met het Comfort-pakket en is dus voorzien van de Shift Assistant Pro-quickshifter, Hill Start Control-systeem, Cruisecontrole-systeem én verwarmde handvatten. Als toemaatje is er dan nog het adaptieve Headlight Pro-systeem, waardoor de koplamp de bochten beter verlicht.
Tekst: BJ
Bronnen: persbericht BMW Motorrad, Motorsport Aktuell 27/11/2024
Foto's: BMW Group Press/BMW Motorrad
[1] De Amerikaan Steve McLaughlin staat bekend als de geestelijke vader van de Superbike-klasse en was vanaf 1988 ook de eerste promotor van het WK Superbike.
[2] Duitser Helmut Dähne begon z’n carrière als monteur bij BMW en groeide binnen het bedrijf via de terreinsport door naar de racerij. Naast Duitse titels op dat merk en de klasse-zege in de Production TT (in de klasse tot 1000cc), stond Dähne ook bekend als een Nordschleife-specialist. Het was op die noordelijke lus van de Nürburgring dat Dähne testwerk voor toekomstige productiemodellen van z’n werkgever BMW deed. Dähne is nog steeds houder van het absolute ronderecord op twee wielen.