BMW steekt z’n oer-boxer in een nieuw en sportiever kleedje.
BMW steekt z’n oer-boxer in een nieuw en sportiever kleedje.
Het was even wachten voor BMW-fans, maar nu is het tweede boxer-model – na de R 1300 GS(A) – dat door het nieuwe 1300-blok wordt aangedreven, er eindelijk. Door de ‘Roadster’ voorrang te geven op de RT blijft BMW dicht bij z’n roots, de naakte motorfiets met Boxer is immers het beeld dat velen ons hebben van BMW’s oermodel. Verwacht echter geen klassieker met moderne techniek – daar heeft BMW al de R 12 voor – maar wel een hypermoderne naked met alle ‘whistles and bells’.
Het hart van de R 1300 R is uiteraard het lucht- en watergekoelde boxerblok. Het vermogen daarvan steeg ondertussen van 136 naar 145 pk (aan 7.750 opm), terwijl het koppel nu 149 Nm (aan 6.500 opm) bedraagt.
BMW herontwikkelde het chassis van de roadster volledig voor de nieuwe 1300-versie. Het hoofdframe is in plaatstaal uitgevoerd, terwijl het subframe uit aluminium is vervaardigd. BMW stelt dat door het nieuwe ontwerp de massacentralisatie verder geoptimaliseerd werd. Dat zou geleid hebben tot een preciezer en stabieler stuurgedrag bij het remmen. Ook de veerelementen zouden nauwkeurig reageren op elk stuurcommando, waardoor het geheel makkelijker te berijden is.
Een belangrijk element van het rijwielgedeelte is de nieuwe EVO Paralever II-achtervering. Bovendien wist BMW het ongeveerd gewicht te reduceren door de wielen 1,4 kg lichter te maken. Dat laatste is te danken aan de holle spaken van de 17-duims wielen uit gegoten aluminium.
Standaard is de R 1300 al van BMW’s gekende ESA-systeem (Electronic Suspension Adjustment) voorzien. Het optionele DSA-systeem (Dynamic Suspension Adjustment) gaat nog een stap verder en combineert de dynamische afstelling van de voorvork en schokbreker met een gepaste afstelling van de veervoorspanning en dat naargelang de gekozen rijmodus, de rijomstandigheden en de manoeuvres). BMW stelt dat de R 1300 R daardoor de eerste serie-motorfiets is met een upside-down voorvork waarbij de veervoorspanning tijdens het rijden kan worden aangepast.
Van het DSA-systeem is het een kleine stap naar de rijmodi. Standaard is de R 1300 R voorzien van de modi: ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Eco’. In de laatste modus is het blok uiteraard het zuinigst. BMW geeft een verbruik van 4,8 liter op 100 km op. Waardoor de kaap van de 350 km met de 17-litertank in het vizier komt. De bijkomende rijmodi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’ staan op de optielijst.
De R 1300 R is voorzien van een achthoekige full LED-koplamp. LED-verlichting vinden we overigens rondom de motorfiets. Optioneel is een Headlight Pro-koplamp met adaptieve richtingaanwijzer verkrijgbaar.
BMW heeft ergonomie altijd hoog in het vaandel gedragen en op de nieuwe R 1300 R is dat niet anders. De zithoogte is regelbaar tussen 785 en 810 mm. Het bredere en vlakkeere stuur en de naar achteren geplaatste voetsteunen moeten hervoor zorgen dat de rijder iets meer naar voren gepositioneerd is. Die nieuwe zithouding moet voor een betere feedback van de voorpartij, en dan vooral bij sportief rijden, zorgen. Niettemin betekent deze sportievere zithouding niet dat er moet ingeboet worden op comfort als het op toeren aankomt. Optioneel kan BMW ook een Comfort-stuur voor de R 1300 R leveren.
Vorig jaar introduceerde BMW het ASA-systeem met volautomatische koppelingsbediening en handmatig of automatisch schakelen reeds op de R 1300 GS(A). Nu wordt die uitrol doorgetrokken naar de nieuwe R 1300 R, waar het systeem op de optielijst staat.
Op zich is de R 1300 R uiteraard een roadster, met een slank profiel. Maar daar passen wel koffers op. BMW levert zelf twee koffers van respectievelijk 26 en 29 liter. De koffers zijn voorzien van een elektrische vergrendeling en binnenverlichting. De linkse koffer heeft daarbovenop nog een USB-C-ingang. De tanktas past zonder riemen, maar met een tankring op de motorfiets.
De standaardversie komt in Snapper Rocks metallic.
Daarnaast is er de Exclusive versie in Racing Blue metallic.
De sportieve Performance-versie in Lightwhite uni.
De sportieve Performance-versie in Lightwhite uni.
De basisprijs van de nieuwe R 1300 R bedraagt in België € 16.900. In Nederland wordt dat € 19.690.
Tekst: BJ
Bron: persbericht BMW
Foto's: BMW Group Press/BMW Motorrad
Video: YouTube.com/BMW Motorrad