Na de Panigale en de Streetfighter wordt ook de Multistrada met Ducati’s nieuwe V2-blok uitgerust.
Na de Panigale en de Streetfighter wordt ook de Multistrada met Ducati’s nieuwe V2-blok uitgerust.
Ducati hield z’n laatste nieuwigheid voor 2025 tot vandaag in petto en daarmee krijgt de Intermot in Keulen één maand na EICMA toch nog een wereldprimeur: de Multistrada V2. Al hoeft een herwerkte Multistrada met het nieuwe V2-blok helemaal geen verrassing te zijn, want van zodra Ducati begin november die compacte krachtbron presenteerde was het duidelijk dat we ze in meer dan alleen maar de Panigale V2 zouden terugzien.
In de Multistrada is de V2 goed voor een piekvermogen van 115 pk (aan 10.750 opm) en een maximaal koppel van 92 Nm (aan 8.250 opm). Daarmee geeft Ducati de hoogpoter iets minder vermogen dan de Streetfighter V2 die met hetzelfde blok is uitgerust en over 120 pk beschikt.
Ducati wist behoorlijk wat kilootjes – 18 in totaal – van de Multistrada V2 af te schaven. Die ingreep lukte in de eerste plaats omdat het nieuwe V2-blok (zie hieronder) een stuk lichter is dan z’n voorganger, maar ook omdat er een nieuw aluminium monocoque frame ontwikkeld werd. Het V2-blok fungeert als dragend onderdeel voor de monocoque. Verder werden ook het subframe en de aluminium swingarm herontworpen. Deze laatste component wordt nu gekenmerkt door grote holtes aan beide zijden, iets dat we eerder ook al bij de Panigales en Streetfighters zagen en voor een gewichtsbesparing moet zorgen.
Ducati zegt dat de Panigale V2, “rijklaar maar zonder brandstof”, 199 kg weegt. In het geval van de V2 S is dat 3 kg meer en dat verschil zit ‘m in de semi-actieve elektronische ophanging. Zowel op de V2-basisversie als op de V2S bestaat de ophanging op een Marzocchi upside-down voorvork en een Sachs schokbreker.
Multistrada V2 S
Kleurstelling
Multistrada V2
• Kleurstelling
De Multistrada V2’s staan vanaf januari 2025 bij de Ducati-dealers.
Prijzen in België
Prijzen in Nederland:
Bron: persbericht Ducati Media House