MY25: Ducati Multistrada V2 (S)

Na de Panigale en de Streetfighter wordt ook de Multistrada met Ducati’s nieuwe V2-blok uitgerust.

  • Volledig hertekend ontwerp moet nieuwe maatstaven op het gebied van gewicht, rijgedrag en rijcomfort zetten in het populaire middenklasse tweecilindersegment.
  • Recent geïntroduceerd V2motorblok fungeert als hart van de Multistrada V2. Samen met een aluminium monococque frame zorgt de V2-motor voor een gewichtsverschil van maar liefst 18 kg tov de vorige Multistrada V2.
  • Elektronische Skyhookvering en in hoogte verstelbaar zadel maken de Multistrada V2 toegankelijk voor iedereen.

Ducati hield z’n laatste nieuwigheid voor 2025 tot vandaag in petto en daarmee krijgt de Intermot in Keulen één maand na EICMA toch nog een wereldprimeur: de Multistrada V2. Al hoeft een herwerkte Multistrada met het nieuwe V2-blok helemaal geen verrassing te zijn, want van zodra Ducati begin november die compacte krachtbron presenteerde was het duidelijk dat we ze in meer dan alleen maar de Panigale V2 zouden terugzien.

Video: Ducati's nieuwe V2-blok

In de Multistrada is de V2 goed voor een piekvermogen van 115 pk (aan 10.750 opm) en een maximaal koppel van 92 Nm (aan 8.250 opm). Daarmee geeft Ducati de hoogpoter iets minder vermogen dan de Streetfighter V2 die met hetzelfde blok is uitgerust en over 120 pk beschikt.

Ducati wist behoorlijk wat kilootjes – 18 in totaal – van de Multistrada V2 af te schaven. Die ingreep lukte in de eerste plaats omdat het nieuwe V2-blok (zie hieronder) een stuk lichter is dan z’n voorganger, maar ook omdat er een nieuw aluminium monocoque frame ontwikkeld werd. Het V2-blok fungeert als dragend onderdeel voor de monocoque. Verder werden ook het subframe en de aluminium swingarm herontworpen. Deze laatste component wordt nu gekenmerkt door grote holtes aan beide zijden, iets dat we eerder ook al bij de Panigales en Streetfighters zagen en voor een gewichtsbesparing moet zorgen.

Ducati zegt dat de Panigale V2, “rijklaar maar zonder brandstof”, 199 kg weegt. In het geval van de V2 S is dat 3 kg meer en dat verschil zit ‘m in de semi-actieve elektronische ophanging.   Zowel op de V2-basisversie als op de V2S bestaat de ophanging op een Marzocchi upside-down voorvork en een Sachs schokbreker.

Multistrada V2 S

Kleurstelling

  • Ducati Red
  • Storm Green
  • Belangrijkste standaardeigenschappen
  • Ducati V2 motorblok, 890 cc
  • Maximaal vermogen van 115 pk bij 10.750 tpm
  • Maximumkoppel van 92 Nm bij 8.250 tpm
  • Rijklaar gewicht zonder brandstof: 202 kg
  • Aluminium monocoque frame
  • 19 liter tank
  • Ducati Skyhook Suspension met Suspension Mode Management en Minimum Preload functie
  • Elektronisch gestuurde Marzocchi voorvork met buizen van 45 mm en 170mm veerweg
  • Elektronisch gestuurde Sachs schokdemper met 170mm veerweg
  • Aluminium velgen van 19“ voor en 17” achter
  • Brembo remsysteem met dubbele 320 mm remschijf voor en 265 mm remschijf achter
  • Pirelli Scorpion Trail II banden
  • Elektronisch pakket van de laatste generatie met 6-assige inertiemeeteenheid (6D IMU), ABS met Cornering functionaliteit, Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Quick Shift (DQS) 2.0, Engine Brake Control (EBC).
  • Nieuw 5” Full TFT dashboard met Infomode management en opnieuw ontworpen bedieningselementen op het stuur
  • Rijmodus (Sport, Touring, Urban, Enduro, Wet)
  • Powermodus( High, Medium, Low, Off-Road)
  • Full LED koplampen met dagrijverlichting en Coming Home functionaliteit
  • Ducati Brake Light EVO
  • Ducati Multimedia Systeem
  • Cruise Control
  • USB aansluiting op het dashboard

Multistrada V2

• Kleurstelling

  • Ducati Red
  • Belangrijkste standaardeigenschappen gelijk aan de Multistrada V2 S met uitzondering van
  • Rijklaar gewicht zonder brandstof: 199 kg
  • Marzocchi voorvork met 45 mm buizen en mechanische bediening, 170mm veerweg
  • Sachs schokdemper met mechanische regeling en 170mm veerweg
  • Ducati Multimedia Systeem

 

De Multistrada V2’s staan vanaf januari 2025 bij de Ducati-dealers.

Prijzen in België

  • V2 Ducati Red                        16.490 €
  • V2 S Ducati Red                     19.190 €
  • V2 S Storm Green                  19.590 €
  • V2 S Travel Ducati Red          20.490 €
  • V2 S Travel Storm Green       20.890 €

Prijzen in Nederland:

  • V2 Ducati Red                        18.690 €
  • V2 S Ducati Red                     21.890 €
  • V2 S Storm Green                  22.290 €
  • V2 S Travel Ducati Red          23.390 €
  • V2 S Travel Storm Green       23.790 €

 

Bron: persbericht Ducati Media House

Geschreven op 5 december 2024
© Motoren & Toerisme