MY25: Ducati Panigale V4 (S)

Met de vernieuwde Panigale V4 onthult Ducati de 7e generatie van z’n superbike-dynastie.

De Ducati Panigale V4 was in 2024 reeds aan z’n 7e modeljaar toe, maar nu krijgt de machine een behoorlijke update. Geïnspireerd door de Desmosedici GP-machine uit het WK Superbike pakte Ducati zowel het rijwielgedeelte, als de motor en de elektronica aan. De pk/gewichtsverhouding bedraagt nu 1.15 pk/kg. Ducati wist, althans van de S-versie, nog 2 kg af te knijpen waardoor het drooggewicht nu op 187 kg komt.

Eerbetoon aan de 916

Het is dit jaar 30 jaar geleden dat Ducati de 916 superbike op de markt bracht. De Ducati-ontwerpers brengen in de nieuwe, geüpdatede vormgeving van de Panigale V4 een eerbetoon aan de 916. Een hogere voorpartij en een iets verlaagde achtertrein, zorgen ervoor dat de Panigale V4 S een meer uitgebalanceerd silhouet heeft, iets wat ook het geval was bij de 916. De stroomlijn lijkt met een ventilatiegaten, voor warme lucht en een smalle onderkant, uit één stuk te bestaan, al is dat niet het geval. De luchtinlaat zit nu verborgen onder de stroomlijn.

Ook de koplamppartij vertoont 916-karaktertrekken. De daglichten in dubbele V-vorm onderlijnen de assertieve look. De langere en bredere achterpartij biedt meer plaats aan de rijder.

Nieuwe zithouding

Ducati werkte ook hard aan de ergonomie van de nieuwe Panigale V4. Daarbij had het twee specifieke doelen voor ogen: de rijder maximaal integreren in de de aerodynamica van de machine en de controle over de machine verbeteren tijdens de belangrijkste rijfases op circuit. De herdachte combinatie van zadel en tank biedt meer vrijheid om in de lengte te bewegen en dieper in de stroomlijn te duiken. Om te vermijden dat het kinstuk van de helm daarbij in de weg zit, voorzag Ducati een uitsparing in de tank.

Chassis met MotoGP-DNA

Ducati domineert de laatste jaren de mondiale racerij en daarbij fungeert deze Panigale V4 als doorgeefluik tussen MotoGP en de Superbike-racerij. Op vraag van Ducati Corse kreeg het rijwielgedeelte een zeer grondige update. Daarbij valt vooral de nieuwe dubbelzijdige swingarm op, waarmee het merk met z’n eigen traditie van een enkelzijdige achterbrug breekt.  Ducati noemt die de Ducati Hollow Symmetrical Swingarm, en je ziet meteen waarom, want er zit aan elke zijde van de achterbrug een grote uitsparing. Ducati zegt dat de nieuwe achterbrug met 37% minder laterale stijfheid meer beweeglijker is en zo voor een verbeterde tractie bij het uitaccelereren zorgt.

Het voorframe, dat gemonteerd wordt op de voorzijde van het blok, weegt nu 3.47 kg, dat is een besparing van 700 gram, ten opzichte van dat van de vorige Panigale V4. Ducati stelt dat het nieuwe voorframe z’n berijder meer vertrouwen geeft onder hellingshoek en dat je er makkelijker de ideale lijn mee kan aansnijden.  Op de S-versie van de nieuwe Panigale V4 wordt de nieuwste generatie van elektronische aangestuurde Öhlins veerelementen – NPX voorvork, TTX schokbreker – gemonteerd. Die hebben nu meer afstelmogelijkheden waardoor ze ook comfortabeler worden voor weggebruik.

Hypure

De nieuwe Ducati Panigale V4 is de eerste motorfiets ter wereld die met de nieuwe Brembo Hypure remklauwen uitgerust wordt. Die zijn lichter (-60 gram per paar) en performanter, doordat ze de hitte beter wegwerken. Dat maakt dat de Hypure remklauwen constanter presteren dan hun voorgangers. De remmen zijn gekoppeld aan een race-versie van Boschs eCBS (Combined Brake System) dat de Duitse elektronica-reus in samenwerking met Ducati ontwikkelde.

DVO

Een nieuwe benaming die in het persbericht van de Panigale V4 opduikt is Ducati Vehicle Observer of DVO. Dit nieuwe controle-systeem dat alle elektronische hulpmiddelen aanstuurt, neemt beslissingen op basis van de input van 70 verschillende sensoren. Daarmee worden de elektronische controle-strategieën dus verder verfijnd. Ducati zegt over het systeem dat het zo precies is, dat het op een bijna-voorspellende manier kan ingrijpen om in te spelen op de noden van de rijder. DVO werd ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP en houdt rekening met de belasting op de motorfiets in verschillende rijomstandigheden.

Het rijhulpmiddelen-pakket van de nieuwe Panigale V4 omvat verder tractiecontrole, glij-controle, wheeliecontrole, launchcontrole, motorremcontrole en een de nieuwste versie van Ducati’s eigen DQS quickshift-systeem.

Dashboard uit de MotoGP

Dat de Panigale V4 een circuitgerichte motorfiets is blijkt uit het grotere, 6.9-duims TFT-scherm. Voor circuitgebruik is er een nieuwe Track-interface waarbij een aantal nieuwe parameters op het scherm worden weergegeven. Het gaat daarbij om een G-meter, die de laterale g-krachten onder hellingshoek, en in de lengeterichting onder acceleratie en remmen weergeeft. Verder worden ook het gebruikte percentage aan vermogen en het koppel ten allen tijde weergegeven.

Twin Pulse

Met z’n 90° V4 met desmodromische klepbediening, contra-roterende krukas en twin pulse-ontstekingsvolgorde klinkt de Desmosdedici Stradale zoals de Desmosedici GP-motor. In z’n Euro 5+ versie kreeg de motor nieuwe nokkenasprofielen en meer lift. Het vermogen bleef met 216 pk (aan 13.500 opm) nagenoeg ongewijzigd. Ducati heeft het over een Twin Pulse-ontstekingsvolgorde, omdat het motorblok die karakteristieken overneemt. Verder vergrootte Ducati ook de effectieve koelingsoppervlakte van de radiator met 17%.

Panigale V4 (S)

De standaard-versie – in zo verre dat je dat kunt zeggen van een machine als de Panigale V4 – komt met Showa BPF-voorvork en een Sachs schokbreker. Beide veerelementen zijn natuurlijk volledig instelbaar. Verder heeft de Panigale V4 aluminium gietwielen en een loodaccu.

Op de Panigale V4S worden die componenten een elektronisch Öhlins veringspakket (EC 3.0), gesmeden aluminium velgen en een Li-ion accu.

De Panigale V4 en V4S komen als eenzitter, maar een duozitje is wel verkrijgbaar als optie. De machine wordt vanaf september in de Ducati showrooms verwacht.

Ducati Panigale V4
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.103 cc
Drooggewicht: 191kg
Rijklaar gewicht: 208kg
Vanaf: € 27.990,00
Ducati Panigale V4 S
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.103 cc
Drooggewicht: 187kg
Rijklaar gewicht: 204kg
Vanaf: € 34.990,00

Tekst: Bart Jacobs

Bron: persbericht Ducati Media House

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 26 juli 2024
© Motoren & Toerisme