De vernieuwde Streetfighter V4 lijkt nu meer dan ooit tevoren op de Panigale.
De vernieuwde Streetfighter V4 lijkt nu meer dan ooit tevoren op de Panigale.
Ducati noemt z’n nieuwe Streetfighter V4 tussen de regels door een naakte superbike. Daar zijn een aantal goede redenen voor. Ten eerste produceert het Desmosedici Stradale motorblok 214 pk. En dan zijn er nog de ‘tweedekker-winglets’ en de gesofisticeerde elektronica. Eigenlijk is de nieuwe Streetfighter V4 dus een naakte Panigale V4, ontdaan van de stroomlijn en voorzien van een breder en hoger stuur.
Ook in 2025 behoudt de Streetfighter z'n eigen karakteristieke vormgeving. Ducati zegt dat het de proporties heeft uitgebalanceerd waardoor het gewicht mooi over de voor- en achterkant verdeeld is. De voorpartij lijkt in ieder geval klaar om de volgende bocht in te duiken. Het opvallende front kreeg een nieuwe LED-koplamp die de aggresitviteit van het model moet benadrukken. Achteraan is de eveneens full-LED-lichtcluster verdeeld in twee stukken, waardoor je een soort van dubbele C kan ontwaren.
De zithouding van de nieuwe Streetfighter V4 is afgeleid van die van de Panigale V4. Het accent ligt bij deze naked echter vooral op het verbeteren van de controle en het comfort, en dan vooral voor grotere rijders. De herwerkte samenvloeiing van de tank en het zadel biedt meer bewegingsvrijheid in de lengterichting. Een aerodynamische positie zou daardoor natuurlijker moeten aanvoelen. Een uitsparing in het bovenste gedeelte van de tank moet ervoor zorgen dat het kinstuk van de helm er mooi inpast.
De Streetfighter V4 leunt nu wel heel dicht bij de Panigale V4 aan. Het nieuwe chassis van de superbike zorgde ervoor dat de swingarm - die nu overigens dubbelzijdig is - niet diende te worden verlengd om zo meer stabiliteit te krijgen. Wel werd er een beetje met de geometrie 'gespeeld'. Zo werd de balhoofdshoek iets (0.5°) steiler, waardoor de naloop met 1 mm toenam.
Zoals we dat ondertussen van Ducati gewend zijn krijgt de S-versie van de Streetfighter Öhlins vering; vooraan is dat een NIX voorvork, achteraan een TTX schokbreker. Beide veerelementen worden elektronisch gecontroleerd door de vierde generatie van Öhlins' Smart EC 3.0 software. Op de basisversie treffen we een Showa big piston voorvork en een Sachs schokbreker aan.
Dat de Streetfighter V4 een prestigieus model is mag wel duidelijk zijn. Ducati monteert de Brembo Hypure™ remmen die we verder alleen op de nieuwe Panigale V4 (S) aantreffen. Deze zijn even krachtig als hun voorganger de Stylema, maar wegen wel 60 gram/stuk minder.
Het Ducati Vehicle Observer-systeem werd door Ducati Corse in de MotoGP ontwikkeld en stuurt met behulp van de input van 70 sensoren, de elektronische rijhulpmiddelen aan. Het hele pakket omvat Race eCBS met bochtenfunctie; Ducati Traction Control (DTC) DVO; Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control (DWC) DVO; Ducati Power Launch (DPL) DVO; Ducati Quick Shift (DQS) 2.0; Engine Brake Control (EBC).