MY25: Ducati vernieuwt Multistrada V4, V4 S en V4 Pikes Peak

Ducati kondigde zojuist een aanzienlijke update aan voor drie modellen uit de Multistrada-familie: de V4, V4 S en V4 Pikes Peak. De Multistrada V2, V2 S en V4 Rally blijven ook in het gamma in 2025.

De Multistrada V4-modellen blijven gebruik maken van het gekende Granturismo V4 motorblok, dat nu Euro 5+ gehomologeerd werd en zuiniger is dan ooit tevoren. Toch blijven de specificaties dezelfde: een indrukwekkende 170 pk bij 10.500 opm en 125 Nm bij 8.750 opm.

Multistrada V4

De hoogtepunten voor 2025 zijn:

  • Vernieuwd design met nieuwe kleuren
  • 6% minder brandstofverbruik
  • Toevoeging van EBC (Engine Brake Control)
  • Toevoeging van ALD (Automatic Lowering Device) 
  • Verbeterde Enduro-rijmodus en nieuwe Wet-modus
  • Geoptimaliseerd chassis
  • Verbeterd passagierscomfort
  • Twee nieuwe optiepakketten

De voorzijde van de Multistrada V4 kreeg een make-over voor een meer sportieve en dynamische look. Ook de uitlaatdemper werd scherper en zou beter klinken dan voordien. De visuele wijzigingen zouden deze generatie Multistrada meer doen lijken op de nieuwe Panigale V4. Ook de bochtenverlichting vooraan werd verbeterd, terwijl er achteraan een mistlicht werd toegevoegd. 

Verbeterde electronica

Terwijl de vorige modeljaren van de Multistrada V4 enkel bij stilstand de achterste twee cilinders deactiveerden, krijgt de V4 voortaan 'extended deactivation'. Nu zal de achterbank ook uitschakelen wanneer je traag rijdt. Daardoor zal het vernieuwde motorblok tot 6 % minder brandstof verbruiken dan voordien. 

Ook voegt Ducati nu in drie levels instelbare EBC (motorremcontrole) toe, een technologie die voordien gereserveerd werd voor de V4 Rally. 

Een nieuwe achtershockbreker biedt een nog groter instellingsbereik voor de veervoorspanning en krijgt nu voor het eerst een automatisch verlagingssysteem. Bij traag rijden (< 10 km/u) verlaagt de achterveer automatisch met 15 tot 30 millimeter, afhankelijk van de lading aanwezig op de motor.

Ook het gecombineerd remsysteem werd verder geoptimaliseerd en houdt nu rekening met de lading aanwezig op de motorfiets. Verder zou het systeem voortaan ook 'rear-to-front' te gebruiken zijn, wat betekent dat er vooraan automatisch wordt bijgeremd wanneer de rijder enkel de achterrem gebruikt. 

Ducati spreekt ook over een nieuwe DVO (Ducati Vehicle Observer). Deze computer interpreteert de data van de IMU en maar liefst 70 verschillende sensoren, om zo de bochtengevoelige ABS, de DWC (anti-wheelie) en de DTC (tractiecontrole) nog preciezer te coördineren.

Op de radar

De nieuwe Ducati Multistrada V4 zal bij de dealers te vinden zijn vanaf oktober 2024 en dat in drie kleuren: Ducati Red, Thrilling Black en Arctic White. Er zullen twee nieuwe optiepakketten verkrijgbaar zijn, voor een totaal van vier: Rader, Travel & Radar, Sport Travel & Radar en Adventure Travel & Radar. 

Betaal je wat extra voor de radar? Dan krijg je er voortaan naast adaptieve cruisecontrol en blindehoekdetectie ook een nieuw snufje bij: FCW, of Forward Collision Warning, waarschuwt je met een opvallende melding over nakend gevaar. Gelukkig is ook die nieuwe functie in gevoeligheid instelbaar én uitschakelbaar.

Multistrada V4 S

De Multistrada V4 S verschilt op verschillende vlakken van de V4. Zo wordt die nog uitgebreider uitgerust met o.a.

  • Semi-actieve vering: Marzocchi Ducati Skyhook (DDS)
  • Grotere 330mm-remschijven met Brembo Stylema remklauwen
  • Lichtere (-2 kg) en sportievere zevenspaaksvelgen

De hoogtepunten voor 2025 zijn: 

  • Verbeterde werking van de voorvork door nieuwe sensor
  • Nieuwe knop voor het on-the-go instellen van de demping
  • Nieuwe 'Bump Detection'-functie voor meer comfort

 

Nog meer vernieuwingen vind je in de semi-actieve Skyhook-vering van de Multistrada V4 S. Een nieuwe sensor in de voorvork meet nauwkeuriger en sneller de positie van het voorwiel en de beschikbare veerweg. De rijder kan nu ook on-the-go dempinginstellingen wijzigen met een nieuwe knop op de linker stuurhelft, afzonderlijk van de gekozen rijmodus. Nog meer aanpasbaarheid dus!

Ook nieuw is de 'Bump Detection'-functie. De nieuwe sensor in het voorwiel meet een oneffenheid in het wegdek zo snel, dat de achterschokbreker kan reageren (met demping en veervoorspanning) tegen dat het achterwiel diezelfde oneffenheid raakt.

Multistrada V4 Pikes Peak

Ook de Multistrada V4 Pikes Peak blijft op het toneel. Dit sportievere broertje krijgt naar goede gewoonte een agressievere zithouding, een enkelzijdige achterbrug en een 17 inch wielset van Marchesini. Ditmaal met vijf spaken in plaats van drie. De kleurstelling van dit jaar werd gebaseerd op de Ducati MotoGP superbike en hun motorcrossmodellen. Als enige model in de Multistrada-familie ruilt de Pikes Peak zijn Enduro-rijmodus in voor een Sport-modus.

In deze video van Ducati zie je de vernieuwde Multistrada V4-modellen in actie:

Ducati Multistrada V4
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.158 cc
Drooggewicht: 215kg
Rijklaar gewicht: 229kg
Vanaf: € 20,99
Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.158 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 227kg
Vanaf: € 33.190,00

Samenstelling: Maarten Van Caesbroeck

Geschreven op 19 september 2024
© Motoren & Toerisme