MY25: Ducati XDiavel V4

Ook Ducati's sportieve cruiser wordt voortaan door het V4 Granturismo-blok aangedreven. 

Tot vorig modeljaar werd de XDiavel nog door een 'goeie ouwe' V-twin aangedreven, daar komt nu verandering. Voortaan huist de V4 Granturismo in de XDiavel en dus gaat dit model voortaan dan ook door het leven als 'XDiavel V4'. Net als in de Diavel is de V4 Granturismo goed voor een maximaal vermogen van 168 pk (aan 10.750 opm.), terwijl het koppel 126 Nm (aan 7.500 opm.) bedraagt. Aandachtige Motoren-Toerisme.be-lezers weten het al, dit blok stamt oorspronkelijk uit de Multistrada V4 en is daardoor extra onderhoudsvriendelijk. De klepspeling moet volgens Ducati dan ook maar om de 60.000 km gebeuren. 

Visueel blijft de XDiavel nog steeds een 'edgy' kantje hebben. Het silhouet van deze motorfiets is laag en verrassend slank. Volgens Ducati is de XDiavel dan ook een motorfiets vol van contrasten. Je kan hem zowel als cruiser en als (stoplicht)-dragster gebruiken. Ducati zegt dat de brutale vormen van de XDiavel een knipoog naar de vormgeving van Supercars zijn. Sportwagenbouwer Lamborghini  is dan ook - via 'moederhuis' Audi - een beetje familie van Ducati. De brutale vormgeving van de XDiavel komt helemaal tot uiting in de 20 liter-tank. De nieuwe kleurstellingen Black Lava en Burning Red, werden speciaal voor de XDiavel V4 ontwikkeld. 

De achterpartij van de XDiavel oogt ook in de nieuwe V4-trim nog steeds spectaculair. Dankzij de enkelzijdige aluminium swingarm, krijg  je langs rechts een duidelijke blik op de forse (240/45/17) afmetingen van de achterband krijgt. De vijfspakige velgen - in stervorm - met gefreesd oppervlak zijn dan weer geïnspireerd door de wielen van Amerikaanse 'muscle cars'. Moeten we nog onderstrepen dat de XDiavel een Italiaanse kijk op een 'muscle bike' is?

De look mag dan belangrijk zijn, de feeling is dat ook. Met een zadelhoogte van 770 mm zit je laag op de XDiavel. In vergelijking met de XDiavel 1260 staat het stuur lager en verder naar achter geplaatst. Die ingreep deed Ducati om het manoeuvreren met de XDiavel makkelijker te maken. Naast een 25 mm langere veerweg werd ook het zadel dikker. Voortaan zit ook de passagier iets ruimer (30% breder, 50% langer) en kan hij of zij zich vasthouden aan een handgreep achteraan.

Om optimaal van de prestaties van het V4 Granturismo-blok te profiteren is de XDiavel V4 voorzien van heel wat elektronische rijhulp. Het vermogen is via drie verschillende modi regelbaar en daarnaast heb je de beschikking over vier rijmodi: Sport, Touring, Urban en Wet. Die rijmodi laten je toe om de vermogensafgifte en de graad van ingrijpen van de rijhulpmiddelen - Bochtenversie van het Ducati Tractiecontrole-systeem, Ducati Wheeliecontrole en Bochten-ABS - aan de situatie en voorkeuren van het momentaan te passen.

Voor de eerste maal in z'n bestaan van het model, wordt de XDiavel in het rood leverbaar. Maar het nieuwe Burning Red is toch anders dan het traditionele Ducati-rood of Racing Red. Daarnaast is de XDiavel uiteraard ook in zwart - Black Lava in dit geval - leverbaar.  De XDiavel V4 wordt in mei bij de Ducati-dealers verwacht en dat met een basisprijs van €29.990(€ 34.990 in Nederland). 

Alle specificaties van de nieuwe XDiavel V4 ontdek je in de technische fiche hieronder.

Ducati XDIAVEL V4
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V
CI: 1158 cc
Drooggewicht: 229kg
Rijklaar gewicht: n.b.kg
Vanaf: € 29.990,00

Tekst: BJ

Bron: persbericht Ducati

Geschreven op 13 februari 2025
© Motoren & Toerisme