MY25: Honda CB1000 Hornet (SP)

De lancering van een 1000cc-versie van de Hornet stond in de sterren geschreven, maar Honda doet er met de SP-versie nog een schepje bovenop.

 

  • Met de CB 1000 Hornet trekt Honda opnieuw de streetfighterkaart
  • De zwaarste Hornet krijgt het motorblok van de Fireblade, maar Honda ‘temde’ het wel.
  • Een stijver frame, kortere versnellingsbak en Showavering op maat moeten de Hornet-rijeigenschappen in de verf zetten.
  • Honda lanceert meteen ook een SPvariant van de nieuwe CB1000 Hornet, met Brembo remmen en Öhlins vering.

 

CB 1000 Hornet

Honda trekt al een tijdje opnieuw de Hornet-kaart. Twee jaar geleden herlanceerde het de legendarische modelnaam uit de jaren ’90 als CB750, voor het voorbije modeljaar kwam daar de CB500 Hornet bij. En nu is het dus de beurt aan de CB1000 Hornet. Dat deze motorfiets een stuurmachine pur sang moet worden blijkt uit de technische fiche.

Zo deelt de CB1000 Hornet z’n motorblok met de CBR1000RR Fireblade. Toch toomde Honda de formidabele prestaties van de viercilinder wat in voor gebruik in de Hornet. Geen superbikesque piekvermogen van over de 200 pk, maar wel 152 pk (of 112 kW aan 11.000 opm) die ook op de openbare weg bruikbaar moeten zijn.

In diezelfde optiek mogen we het koppel van 104 Nm (bij 9.000 opm) zien. De korte versnellingsbakverhoudingen zorgen ervoor dat de berijder van de CB1000 Hornet ‘flink aan de bak moet’ (pun intended). Honda opteerde vooraan voor een Separate Function ‘Big Piston’ voorvork van Showa, terwijl Nissin de remklauwen mag leveren.

Hornet is Engels voor hoornaar en sinds we die beestjes hier ook kennen, weten we dat ze agressief zijn. Dat is eveneens het geval voor de vormgeving van de CB1000 Hornet: dubbele LED-koplampen, brede voorkant en een strakke wespentaille. Andere stijlkenmerken: het zwartgelakte frame, trellis sufbrame en het Hornet-logo op de tank.

Op elektronisch vlak werken verschillende Honda rijhulpsystemen samen om de CB1000 Hornet veiliger te maken. Vermogens-, motorrem- en selecteerbare koppelcontrole zitten allemaal samen vervat en kunnen via een vijfduims TFT-kleurenscherm bediend worden. Verder is de CB1000 Hornet uitgerust met Honda’s RoadSync-connectiviteitssysteem en het Emergency Stop-systeem.

De CB1000 Hornet is in volgende kleurstellingen leverbaar:

 

  • Grand Prix Red
  • Mat Iridium Gray Metallic
  • Pearl Glare White

CB1000 Hornet SP

Honda lanceert meteen ook een extra sappige SP-versie van de CB1000 Hornet. Op die SP-versie stijgt het vermogen naar 115,6 kW of 157 pk, terwijl het koppel 107 Nm bedraagt. De machine komt ook met een instelbare Öhlins TTX schokbreker en Brembo Stylema remklauwen.

 

De CB1000 Hornet SP komt in één kleurenstelling:

Mat Ballistic Black Metallic

Met goudkleurige velgen en vorkpoten onderscheidt de SP-versie zich van de andere CB1000 Hornets.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht Honda Benelux Branch

Foto's: Honda News

Video's: YouTube.com/Honda Motorcycles

Geschreven op 15 oktober 2024
© Motoren & Toerisme