De succesvolle toermachine van Honda krijgt een scherper gelaat en onderhuids elektronische updates. Vooral de optionele elektronische vering van Showa en de IMU-gestuurde veiligheidssystemen moeten de rijbeleving naar een nog hoger en vooral comfortabeler niveau tillen. Daarnaast krijgt ook het motorblok extra koppel ondanks de strengere emissienormen.
Het motorblok.
De NT1100 heeft verbeterde prestaties met meer vermogen en vooral koppel in het middenbereik dankzij updates aan de 1.084cc parallel-twin motor die ook werden doorgevoerd bij de Africa Twin. De motor levert nog steeds 75 kW bij 7.500 tpm maar nu een piekkoppel van 112 Nm bij 5.500 opm, voordien was dit 105 Nm bij 6.250 opm. Het Throttle By Wire-systeem zorgt voor soepelere en nauwkeurigere gasrespons, terwijl grotere luchtinlaten en aangepaste injectorinstellingen de luchtstroom optimaliseren en de verbranding verbeteren.
Het motorblok heeft ook een geoptimaliseerde krukas en zuigers, wat bijdraagt aan een betere compressieverhouding en rijervaring. Het compacte ontwerp van de motor, inclusief lichtgewicht aluminium cilinderbussen en een efficiënte plaatsing van de water- en oliepompen, helpt het gewicht laag te houden. Ook het motorgeluid zou verder verfijnd zijn.
Elektronica, zoals de krukaspulsar en extra O2-sensor, zorgt tot slot voor de naleving van de EURO5+ emissienormen.