MY25: Honda NT1100

De succesvolle toermachine van Honda krijgt een scherper gelaat en onderhuids elektronische updates. Vooral de optionele elektronische vering van Showa en de IMU-gestuurde veiligheidssystemen moeten de rijbeleving naar een nog hoger en vooral comfortabeler niveau tillen. Daarnaast krijgt ook het motorblok extra koppel ondanks de strengere emissienormen. 

Het motorblok.  

De NT1100 heeft verbeterde prestaties met meer vermogen en vooral koppel in het middenbereik dankzij updates aan de 1.084cc parallel-twin motor die ook werden doorgevoerd bij de Africa Twin. De motor levert nog steeds 75 kW bij 7.500 tpm maar nu een piekkoppel van 112 Nm bij 5.500 opm, voordien was dit 105 Nm bij 6.250 opm. Het Throttle By Wire-systeem zorgt voor soepelere en nauwkeurigere gasrespons, terwijl grotere luchtinlaten en aangepaste injectorinstellingen de luchtstroom optimaliseren en de verbranding verbeteren.

Het motorblok heeft ook een geoptimaliseerde krukas en zuigers, wat bijdraagt aan een betere compressieverhouding en rijervaring. Het compacte ontwerp van de motor, inclusief lichtgewicht aluminium cilinderbussen en een efficiënte plaatsing van de water- en oliepompen, helpt het gewicht laag te houden. Ook het motorgeluid zou verder verfijnd zijn.

Elektronica, zoals de krukaspulsar en extra O2-sensor, zorgt tot slot voor de naleving van de EURO5+ emissienormen.

2025_Honda_NT1100

De NT1100 beschikt over een Throttle By Wire-systeem (TBW) en een zesassige Inertial Measurement Unit (IMU) die de kern vormen van het nieuwe elektronische pakket. Er zijn drie voorgeprogrammeerde rijmodi: Urban, Rain en Tour, elk aangepast aan verschillende rijomstandigheden, met drie niveaus voor vermogen en motorremkracht. De modus kan gekozen worden via de linker schakelaars op het stuur.

Daarnaast zijn er twee aanpasbare gebruikersmodi (User 1 en 2) waarmee rijders hun eigen voorkeuren kunnen opslaan. 

Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) systeem, geïntegreerd met Wheelie Control, heeft drie instelniveaus voor optimale grip, gebaseerd op real-time gegevens van de IMU. Het systeem kan volledig worden uitgeschakeld indien gewenst.

2025_Honda_NT1100
De complexe knoppenwinkel werd behouden zo blijkt...

Verbeterde DCT

Honda zou Honda niet zijn zonder de optie tot een automatische koppeling aan te bieden, zo kiest 66% van de eigenaars van een NT1100 voor de DCT-optie. 

Ter opfrissing: het DCT-systeem maakt gebruik van twee koppelingen: één voor de 1e, 3e en 5e versnelling, en de andere voor de 2e, 4e en 6e versnelling. Deze koppelingen werken onafhankelijk via een elektro-hydraulisch systeem. 

Voor de 25YM-update lag de focus op twee verbeteringen: soepeler wegrijden vanuit stilstand en betere controle bij lage snelheden (onder 10 km/u), zoals bij U-bochten. Dit is bereikt door een verfijndere regeling van de koppeldruk, wat resulteert in een verbeterde respons van de koppeling.

Daarnaast is het schakelschema geoptimaliseerd om gebruik te maken van het sterke middenkoppel van de motor en de bochtendetectie van de IMU. Het systeem houdt langer de versnelling vast tijdens het remmen voor soepelere acceleratie, en de timing van het opschakelen is afgestemd op het motorvermogen.

Het DCT-systeem biedt twee rijmodi: een Automatische Transmissie (AT) met vooraf ingestelde schakelpatronen, en een Handmatige Transmissie (MT) waarbij de rijder zelf schakelt via de bediening op het stuur. In de AT-modus kan gekozen worden tussen D-modus voor efficiënt rijden, en S-modus met drie sportieve schakelinstellingen, variërend van bescheiden (niveau 1) tot agressiever schakelen bij hogere toerentallen (niveau 3).

2025_Honda_NT1100

Een opvallende verandering is de vernieuwde kuip, die nu deels gemaakt is van biologisch afbreekbaar Durabio. Deze heeft scherpere lijnen en een slanker achterdeel. De dubbele LED-koplampen hebben dagrijverlichting (DRL) en subtiel geïntegreerde richtingaanwijzers.

Het windscherm is volledig vernieuwd en zou nu wél eenvoudig met één hand worden versteld in vijf standen, met een hoogteverschil van 167 mm tussen de hoogste en laagste positie. 

De lagere plaatsing van de uitlaat maximaliseert het volume van de afneembare zijkoffers, die nu een inhoud hebben van 37L links en 36L rechts (voorheen 33L/32L) en groot genoeg zijn voor een integraalhelm. 

Het 6,5-inch TFT-touchscreen biedt drie weergave-opties alsook Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit voor smartphonefuncties.

Tot de premiumuitrusting behoort een lithium-ion batterij, die 2,5 kg lichter is en bijdraagt aan een betere gewichtsverdeling. Verder zijn er zelfuitschakelende richtingaanwijzers, noodstopverlichting (ESS), 12V- en USB-aansluitingen, en een middenstandaard.

Showa EERA

De kern van de verbeterde rijeigenschappen van de NT1100, is een zesassige Inertial Measurement Unit (IMU). Deze IMU meet in real-time de rolhoek, pitchhoek en yawhoek en werkt samen met het Throttle By Wire-systeem om de tractie van het achterwiel via Honda Selectable Torque Control (HSTC) en het optrekken van het voorwiel via Wheelie Control te beheren.

De NT1100 is ook uitgerust met bochten-ABS en Rear Lift Control. De IMU analyseert de hellingshoek en vertraging (via snelheidsensoren op de wielen) en beheert de slip van voor- en achterwiel om de remdruk via ABS aan te passen. Bij plotseling optrekken van het achterwiel regelt het systeem de remkracht voor extra stabiliteit.

Maar de grote nieuwigheid is de optionele Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA) vering. Dit systeem, bekend van de Africa Twin Adventure Sports, past automatisch de dempingskracht aan op basis van allerlei informatie. Binnen een indrukwekkende 15 milliseconden worden dempingsaanpassingen doorgevoerd.

De Showa-EER biedt drie vooraf ingestelde veringsmodi:
- Urban: Standaardinstelling voor wendbaarheid in diverse situaties.
- Tour: Maximale stabiliteit bij hoge snelheden en volledig beladen rijden.
- Rain: Zachtere demping voor een soepele respons bij natte omstandigheden.
- User: Mogelijkheid om persoonlijke demping- en veervoorspanning in te stellen.

Het gewicht van de NT1100 met handmatige transmissie is 238 kg, en 248 kg met DCT. De versie met elektronische vering weegt 1 kg meer.

2025_Honda_NT1100

Accessoires

Er zijn ook twee accessoirepakketten beschikbaar (alle onderdelen zijn ook apart verkrijgbaar).

Het Urban Pack is ontwikkeld om de pendelkwaliteiten van de NT1100 te verbeteren:
- 50L Topkoffer met binnenzak en rugkussen
- Alarmsysteem

Het Voyage Pack richt zich op langere ritten en bevat:
- 50L Topkoffer met binnenzak en rugkussen
- 4,5L Tanktas
- Comfortzadel voor rijder en passagier
- Comfort-voetsteunen voor de passagier
- Mistlampen

Prijzen zijn voorlopig nog niet bekend, al lijkt het erop dat je de SHOWA EERA-vering enkel kan nemen in combinatie met de DCT.

Met deze waslijst aan verbeteringen zijn wij alvast razend benieuwd naar een eerste rij-indruk! Wordt ongetwijfeld snel vervolgd.

2025_Honda_NT1100

Kleuren

Net zoals voordien zijn er drie kleuren beschikbaar:

Honda NT1100
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Rijklaar gewicht: 238kg
Honda NT1100 DCT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Rijklaar gewicht: 248kg

Samenstelling: Charly de Kinderen

Media: Honda 

Geschreven op 1 oktober 2024
© Motoren & Toerisme