MY25: Indian Powerplus 112-motorblok

Indian benut zijn ervaring en succes in de spectaculaire baggercompetitie om een nieuw motorblok te introduceren. Dit blok voldoet niet alleen aan strengere milieunormen, maar levert ook meer koppel dan ooit en wordt meteen ruim toegepast in het gamma van de Bagger en Touring-modellen.

In 2024 stond Indian opnieuw op het hoogste podium in het King of the Baggers-kampioenschap. Een opmerkelijke race waarin zware, aangepaste Amerikaanse baggers het tegen elkaar opnemen, wars van traditionele racevormen en technieken. Na succes op het circuit vertaalt deze ervaring zich nu naar de straatmodellen, met de introductie van het nieuwe PowerPlus 112-motorblok.  

Deze koppelrijke V-twin is een doorontwikkeling van de eerdere 108-variant die al te verkrijgen was in de vorige Challenger en Pursuit. Het nieuwe blok heeft een cilinderinhoud van 1.843 cc, tegenover 1.768 cc bij zijn voorganger. De watergekoelde V-twin levert nu 126 pk en, belangrijker nog, een indrukwekkend koppel van 181,4 Nm aan 3.800 opm. Volgens het persbericht maakt die natuurkracht schakelen vrijwel overbodig. 

2025_Indian

Het nieuwe PowerPlus 112-motorblok wordt direct toegepast in vier verschillende Indian-modellen. De meest opvallende verandering is dat de Chieftain en Roadmaster hun traditionele luchtgekoelde motorblok (Thunderstroke 116) vervangen wordt door dit modernere watergekoelde exemplaar, wat zorgt voor een flinke prestatieverbetering. Ook de Challenger en Pursuit worden uitgerust met het nieuwe motorblok, maar voor deze modellen is het meer een leuke update dan een revolutionaire verandering.

Stijl

Visueel zijn er subtiele updates doorgevoerd bij de Chieftain en Roadmaster, met een compacter en gestroomlijnder ontwerp dat de motoren kleiner en wendbaarder moet doen ogen. Een opmerkelijke gebruik van woorden, gezien het rijklaargewicht van de Roadmaster met 423 kg allesbehalve licht te noemen is.  

De vernieuwde kuip legt de nadruk op aerodynamica en stabiliteit, wat volgens Indian zorgt voor verbeterde handling bij hogere snelheden in vergelijking met eerdere generaties.  

Daarnaast is een nieuwe LED-koplamp toegevoegd, voorzien van geïntegreerde dagrijverlichting, wat de voorkant een herkenbare en moderne uitstraling geeft. Beide modellen tonen zorgvuldige afwerking en behouden de herkenbare stijlelementen van het merk.

Frisse snuit voor de Chieftain.

Comfort

Het vernieuwde kuipdesign, gemonteerd op de voorvork, biedt een nog betere bescherming tegen de elementen. Daarnaast is er een verstelbaar windscherm met 100 mm. Voor toerrijders bieden de Roadmaster en Indian Pursuit extra gemak met een elektronisch verstelbare achtervering. Via het RIDE COMMAND-scherm kan de veervoorspanning eenvoudig worden aangepast. Het zadel kan gekoeld of verwarmd worden en ook verwarmde handvatten kunnen niet ontbreken.

Afsluitbare zadeltassen houden je spullen veilig met een opbergruimte van meer dan 68 liter bij de Challenger en Chieftain PowerPlus. De Pursuit en Roadmaster PowerPlus gaan nog een stap verder: dankzij de topkoffer bieden deze modellen meer dan 140 liter aan bagageruimte.

2025_Indian

Ook opvallend is dat de Roadmaster en Chieftain nu zijn uitgerust met hoogwaardige Brembo-remmen en een 43 mm upside-down voorvork. Dit moderne rem- en veersysteem was al standaard op de Challenger en Pursuit. De voorvork biedt bij alle vier de motoren een veerweg van 130 mm, maar is niet instelbaar. Voor de banden is gekozen voor Metzeler Cruisetec, die zorgen voor de nodige grip om deze zware machines veilig op de weg te houden.

Standaard gimmicks

Samen met het nieuwe motorblok worden er ook een reeks nieuwe Rider Assist-functies voorgesteld. Al deze functies zijn standaard inbegrepen, een overzicht:

    •    Bike Hold Control: Dit remsysteem, geactiveerd door de bestuurder, houdt automatisch de remdruk vast om te voorkomen dat de motor wegrolt op een helling, tot wel drie minuten lang.
    •    Electronic Combined Brake System: Optimaliseert de remdruk tussen de voor- en achterremmen op basis van de input van de bestuurder, voor een gebalanceerde en efficiënte remprestatie.
    •    Blind Spot Warning: Waarschuwt de bestuurder wanneer een voertuig zich in de dode hoek bevindt, met meldingen op het RIDE COMMAND-scherm en lichtindicatoren op de zijspiegels. 
    •    Tailgate Warning: Waarschuwt wanneer een voertuig te dicht achter de motor rijdt. Bestuurders ontvangen meldingen via het RIDE COMMAND-scherm en lichtindicatoren op de spiegels. Als dit net even te veel prikkels zijn, kan je dit eenvoudig uitschakelen. 
    •    Rear Collision Warning: Waarschuwt naderende voertuigen bij een dreigende botsing via verlichting aan de achterzijde.
    •    Smart Lean Technolog: Verbetert de werking van het ABS en Traction Control-systeem door de prestaties aan te passen op basis van de hellingshoek van de motor. Deze technologie omvat dynamische tractiecontrole, bochtencontrole en koppelbeheersing tijdens afremmen op de motor.

De vier motoren zijn ook uitgerust met een 178 mm touchscreen, aangedreven door RIDE COMMAND. Met de fabriek-gemonteerde RIDE COMMAND+ Telecommunications Unit (TCU) krijgen bestuurders een jaar lang gratis toegang tot functies zoals turn-by-turn navigatie, Apple CarPlay, motorstatus, locatietracking, en een intuïtieve zoekfunctie voor bestemmingen. De voertuiglocator biedt extra gemoedsrust door de locatie van de motor te tonen via de RIDE COMMAND-app of website.

Nog standaard in de uitrusting zijn: drie rijmodi, cilinderuitschakeling, cruisecontrol, keyless start, USB-oplaadpoorten en op afstand afsluitbare zadeltassen.

Chieftain in Sunset Red Smoke

Mocht je na deze indrukwekkende lijst nog steeds stress hebben om met een ‘kale’ motor rond te rijden, biedt Indian genoeg accessoires om deze rijdende fauteuils verder aan te kleden. Wanneer deze motoren bij de dealers verschijnen, is nog niet bekend, net als de prijzen. Eén ding is zeker: goedkoop worden deze Amerikaanse machines niet. Van elk model is er bovendien direct een exclusievere Limited- of Dark Horse-variant beschikbaar. En ook op het gebied van opvallende kleurstellingen is er volop keuze.

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Indian

Geschreven op 24 januari 2025
© Motoren & Toerisme