MY25: Kawasaki Meguro S1 en W230

Met de Meguro S1 en W230 introduceert Kawasaki twee betaalbare retro-modellen voor een jong doelpubliek.

  • Deze twee lichte retro's delen dezelfde technische basis;
  • Beiden worden ze aangedreven door een 232 cc viertakt eencilinder;
  • De Meguro S1 is een eerbetoon aan de 250cc Junior van Meguro, een merk dat Kawasaki in 1964 zou opslorpen;
  • De vormgeving van de W230 is gebaseerd op Kawasaki's eigen historische W-reeks.

Meguro S1 

Als je een die-hard Kawasaki-fan bent, is de merknaam Meguro je wellicht bekend. Meguro was een Japanse constructeur die in de jaren '20 de Junior uitbracht - het model waarop deze S1 geïnspireerd is - en we als voorloper van het huidige Kawasaki Motors mogen beschouwen. De Meguro Manufacturing Company dankte haar naam aan het gelijknamige stadsgedeelte van Tokyo. De modellen die het merk in de jaren '20 op de markt bracht, onderscheidden zich van die van andere Japanse constructeurs door hun  sportiviteit. Dat sportieve DNA zag zich na de oorlog ook in klinkende motorsport-resultaten vertaald. In 1964 fuseerde de Meguro Manufacturing Company met de Kawasaki Aircraft Co, om vervolgens door te gaan onder de Kawasaki Motors-bannier. Tot daar, zeer beknopt, de geschiedenis van Meguro.

Kawasaki Meguro S1
Motor: luchtgekoelde eencilinder lijnmotor viertakt
CI: 233 cc
Drooggewicht: 133kg
Rijklaar gewicht: 143kg
Vanaf: € 5.899,00

W230

De W230 is de jongste telg uit Kawasaki's W-reeks, waarvan we de W800 al een tijdje kenden en vormt tegelijkertijd ook mee de technische basis voor de Meguro S1. De techniek is heel simpel en tegelijkertijd oerdegelijk, een ééncilinder met 232cc. Die is goed voor 18 pk (aan 7.000 opm), maar de potentiële klanten voor deze neo-retro hebben wellicht geen boodschap aan veel vermogen. Veel elektronica moet je ook al niet zoeken op de W230 (en dus ook Meguro S1). De bijna-kwartliter beschikt uiteraard over het in Europa verplichte ABS en een LCD-schermpje in de tellerpartij.

Kawasaki W230
Motor: luchtgekoelde eencilinder lijnmotor viertakt
CI: 233 cc
Drooggewicht: 133kg
Rijklaar gewicht: 143kg

De nieuwe W230 is leverbaar in de kleur Metallic Ocean Blue/Ebony en de Meguro S1 in Ebony met chrome accenten.

 

Bron: persbericht Kawasaki

Tekst: BJ

Foto's: Kawasaki Press

Video's: YouTube.com/Kawasaki Motors

Geschreven op 9 oktober 2024
© Motoren & Toerisme