Met de Meguro S1 en W230 introduceert Kawasaki twee betaalbare retro-modellen voor een jong doelpubliek.
Met de Meguro S1 en W230 introduceert Kawasaki twee betaalbare retro-modellen voor een jong doelpubliek.
Als je een die-hard Kawasaki-fan bent, is de merknaam Meguro je wellicht bekend. Meguro was een Japanse constructeur die in de jaren '20 de Junior uitbracht - het model waarop deze S1 geïnspireerd is - en we als voorloper van het huidige Kawasaki Motors mogen beschouwen. De Meguro Manufacturing Company dankte haar naam aan het gelijknamige stadsgedeelte van Tokyo. De modellen die het merk in de jaren '20 op de markt bracht, onderscheidden zich van die van andere Japanse constructeurs door hun sportiviteit. Dat sportieve DNA zag zich na de oorlog ook in klinkende motorsport-resultaten vertaald. In 1964 fuseerde de Meguro Manufacturing Company met de Kawasaki Aircraft Co, om vervolgens door te gaan onder de Kawasaki Motors-bannier. Tot daar, zeer beknopt, de geschiedenis van Meguro.
De W230 is de jongste telg uit Kawasaki's W-reeks, waarvan we de W800 al een tijdje kenden en vormt tegelijkertijd ook mee de technische basis voor de Meguro S1. De techniek is heel simpel en tegelijkertijd oerdegelijk, een ééncilinder met 232cc. Die is goed voor 18 pk (aan 7.000 opm), maar de potentiële klanten voor deze neo-retro hebben wellicht geen boodschap aan veel vermogen. Veel elektronica moet je ook al niet zoeken op de W230 (en dus ook Meguro S1). De bijna-kwartliter beschikt uiteraard over het in Europa verplichte ABS en een LCD-schermpje in de tellerpartij.
De nieuwe W230 is leverbaar in de kleur Metallic Ocean Blue/Ebony en de Meguro S1 in Ebony met chrome accenten.
Bron: persbericht Kawasaki
Tekst: BJ
Foto's: Kawasaki Press
Video's: YouTube.com/Kawasaki Motors