MY25: Kawasaki Ninja 1100SX (SE)

De Ninja 1100SX profiteert van een Euro5+ update en krijgt er bovendien een Special Edition-versie bij.

Net als de Versys 1100 groeide de 1100SX van 1043 naar 1099 cc, maar in tegenstelling tot wat op de hoogpoter het geval is, evolueerden vermogen en koppel nauwelijks. Integendeel zelfs, het vermogen ging er licht op achteruit, van 142 naar 136 pk (aan 9.000 opm). Het koppel nam wel toe, al was het maar met 3 Nm, van 110 naar 113 Nm (aan 7.600 opm). Volgens Kawasaki laat dat iets hogere koppel toe om soepeler te rijden. Ook de quickshifter – die tot de standaarduitrusting behoort op beide model-varianten – moet daaraan bijdragen.

Aan de essentie van de Ninja SX heeft Kawasaki hoegenaamd niet geraakt. Deze sporttoermachine heeft nog steeds hetzelfde sportieve rijwielgedeelte en de elektronica, aangestuur door een 6-assige IMU, werd verder uitgepuurd. De Ninja 1100SX staat voortaan wel op Bridgestone Battlax S23 banden.

 

Grote afstanden snel en comfortabel afleggen: dat is samengevat de opdracht van de Ninja 1100SX. Features als cruisecontrole, een verstelbare kuipruit, dikke zadels en een goede zitpositie moeten daar volgens Kawasaki mee aan bijdragen. Nieuw voor modeljaar 2025 is de USB-C-aansluiting waarmee je je smartphone opgeladen kunt houden. Dat laat toe om het toestel te gebruiken voor navigatie-doeleinden of de vernieuwe Kawasaki Rideology app. Die app is nu voorzien van spraakbesturing en loopt daardoor al een beetje voorop in de evolutie van rijder-machineconnectiviteit.

De Ninja 1100SX-basisversie komt in één kleurstelling:

Metallic Carbon Gray/Metallic Diablo Black

Kawasaki Ninja 1100SX
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 1099 cc
Drooggewicht: 214kg
Rijklaar gewicht: 235kg

SE-variant

Op deze Ninja 1100SX komt Kawasaki voor het eerst met een Special Edition-versie (SE). Die onderscheidt zich van de standaardversie door de Brembo remcomponenten, met als blikvanger de M4.32 remklauwen vooraan. Verder levert de Italiaanse remspecialist ook de hoofdremcilinder, de stalen remleidingen en de 300 mm remschijven. Achteraan op de Ninja 1100SX SE fungeert een Öhlins S46 schokbreker als ‘eye candy’. De veervoorspanning ervan is instelbaar via een afzonderlijke draaiknop. De combinatie van de Brembo remmen en de Öhlins schokbreker levert ook een iets (-1 kg) gewicht op. 

Als extraatje voor de kilometervreters deed Kawasaki er ook nog een handvatverwarming-systeem bovenop.

Kleurstellingen:

Emerald Blazed Green/Metallic Diablo Black


 

Metallic Matte Graphene Steel Gray/Metallic Diablo Black

Kawasaki Ninja 1100SX SE
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 1099 cc
Drooggewicht: 213kg
Rijklaar gewicht: 234kg

Lees ook: Vergelijkingstest Kawasaki Ninja 1000 SX vs BMW R 1250 RS vs Suzuki GSX-S1000GT

Tekst: Bart Jacobs

Bron: persbericht Kawasaki

Video: YouTube.com/Kawasaki USA

Geschreven op 1 oktober 2024
© Motoren & Toerisme