MY25: Kawasaki Versys 1100| S | SE

De populaire Kawasaki Versys 1000 ontpopt zich nu tot 1100 en krijgt zo een hoger vermogen en koppel. Daarnaast kregen ook rijwielgedeelte en elektronica een update.

Kawasaki's zwaarste Versys krijgt voor 2025 wat meer longinhoud, wat ook in betere prestaties resulteert. Maar in wezen blijft de Versys ook als 1100 eerder een sportieve toermachine dan een 'adventure bike', al gebruikt het merk zelf wel de term 'Adventure-tourer'. 

 

Meer longinhoud, betere prestaties

De cilinderinhoud van de Versys steeg van 1043 naar 1099 cc. Om dat voor elkaar te krijgen gaf Kawasaki het viercilinder blok een iets langere slag. De grotere longinhoud mag in de optiek van de nieuwe Euro5+-normen gezien worden, maar beteugelend is de ingreep zeker niet. Integendeel zelfs, want het maximale vermogen steeg van 120 naar 135 pk. Om de bedrijfszekerheid te garanderen voegde Kawasaki een oliekoeler toe. Een zwaarder vliegwiel en een secundaire balansas moeten ervoor zorgen dat overmatige trillingen gereduceerd worden. 

Verder werd de diameter van de achterste remschijf opgetrokken van 250 mm naar 260 mm. 

 

Drie versies van de Versys 1100

Versys 1100

De standaardversie van de Versys 1100 komt in één kleurstelling: Metallic Matte Graphene Steel Gray/Metallic Black. Vooral op elektronisch vlak is het verschil tussen de Versys 1100 en de S-/SE-varianten merkbaar. Zo moet de standaardversie het met een LCD-tellerpartij (ipv TFT-dashboard) stellen en heeft hij geen cruisecontrol noch quickshifter. 

Kawasaki Versys 1100
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 1099 cc
Drooggewicht: 233kg
Rijklaar gewicht: 255kg

Versys 1100 S

De Versys 1100 S is net als de SE-versie in twee kleurstellingen leverbaar: Metallic Graphite Gray/Metallic Diablo Black (zie hierboven)

en Pearl Robotic White/Metallic Diablo Black (hieronder).

Het verschil met de basisversie zit 'm naast het cruisecontrol-systeem en de quickshifter ook in het TFT-dashboard (zie hieronder). Dat dashboard laat de motorfiets toe om aan de Kawasaki Rideology app gekoppeld te worden. Dat betekent niet alleen connectiviteit voor je smartphone, maar vanaf nu ook spraakbesturing.

Versys 1100 SE

De Versys 1100 onderscheidt zich van de S-versie door z'n elektronische Showa Skyhook-ophanging. Zowel de upside-down voorvork als de schokbreker achteraan zijn daarbij volledig elektronisch instelbaar. 

Kawasaki Versys 1100 SE
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 1099 cc
Drooggewicht: 236kg
Rijklaar gewicht: 259kg

Tekst: BJ

Bron: persbericht Kawasaki

 

Geschreven op 27 september 2024
© Motoren & Toerisme