MY25: KTM 125 & 390 Enduro R

De lancering van de 125 & 390 SMC R is nog niet koud of KTM brengt ons enduro-varianten op hetzelfde platform. De jonge knaap krijgt het nu wel heel moeilijk om een motor te kiezen...

Op de EICMA stonden deze modellen al op de beursvloer, maar een persbericht was nergens te vinden. Vandaag landde dat toch in onze inbox, vergezeld van indrukwekkende actiebeelden van een acrobaat op twee wielen. Het goede nieuws? De modellen die we op de EICMA zagen, zijn geen concepten en zullen binnenkort 1-op-1 in de showroom staan. De twee Enduro's zien er stoer uit, en ik vraag me opnieuw af waarom ze nu pas het licht zien. Sterker nog, de 790 of 890 Adventure had er misschien beter zo uitgezien. Of krijgen we binnenkort een 890 Enduro? Wat de specificaties betreft, die zijn weinig verrassend. Met een flinke dosis copy-paste worden de specs van de andere 125- en 390-modellen overgenomen. Geen probleem, want die platforms behoren tot de beste in hun klasse.

KTM 125 Enduro R
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 125 cc
Drooggewicht: 152kg
Vanaf: € 5.699,00
KTM 390 Enduro R
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 373 cc
Drooggewicht: 159kg
Vanaf: € 6.699,00

Het trellisframe is gebaseerd op dat van de Duke-modellen, maar met een hoger stuur voor een betere ergonomie. Een 21-inch voorwiel ontbreekt natuurlijk niet, zodat de bodemvrijheid flink toeneemt. De dubbelzijdige achterbrug wordt niet gedeeld met de Duke en is speciaal ontworpen om grotere schokken beter op te vangen. Net als bij de 390 SMC R heeft de 390 Enduro R een 43 mm WP USD voorvork, die je kunt afstellen op veervoorspanning en uitgaande demping. De 125 Enduro R heeft dezelfde vork, maar zonder instelmogelijkheden. Achteraan is de monoshock van de 390 eveneens instelbaar voor veervoorspanning en uitgaande demping, terwijl je bij de 125 enkel de veervoorspanning kunt aanpassen. De veerweg bedraagt voor en achter een royale 230 mm. Zoals te verwachten verzorgt Metzeler de banden, met de offroadgerichte Karoo 4, die de stoere uitstraling van de motor perfect aanvult.

2025_KTM_EnduroR
2025_KTM_EnduroR

De remmen en het motorblok zijn uiteraard dezelfde als die we al kennen van de andere 125- en 390-modellen. Nieuw is de hertekende uitlaat, die dankzij een compact ontwerp twee kilogram lichter is, maar nog steeds voldoet aan de strengste milieunormen. Ook de versnellingsbak is verder geoptimaliseerd en je kunt optioneel een quickshifter krijgen. Het 4,2-inch TFT-dashboard ziet er fris uit en is superhandig te verbinden met je smartphone. Bedienbaar via een soort joystick en er is zelfs een aparte knop om het ABS volledig uit te schakelen. De 390 Enduro R heeft twee rijmodi, Street en Offroad, waarbij je de tractiecontrole volledig kunt deactiveren. De 125 Enduro R is wat beperkter qua vermogen, dus die opties zijn daar niet nodig. Wanneer deze motoren precies bij de dealer staan, is nog niet bekend, maar de prijzen wel – en die zijn bijzonder concurrerend. Moest ik terug aan de vooravond van mijn motorcarriere staan, zou ik het wel weten...

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: KTM 

Geschreven op 22 januari 2025
© Motoren & Toerisme