MY25: KTM 125 & 390 SMC R

KTM breidt het supermoto-segment uit met de introductie van de 125 SMC R en 390 SMC R.

Belangrijkste kenmerken

  • Ergonomie en design: Een slank profiel met een 9 liter metalen tank. Het nieuwe tweedelige trellisframe biedt verbeterde stabiliteit en controle.
  • Rijgedrag: Beide modellen zijn uitgerust met WP APEX-vering (voor en achteraan 230 mm veerweg), 17-inch wielen en de remmen meten 320 mm voor en 240 mm achter. De 390 SMC R biedt extra instelmogelijkheden voor vering en rijmodi, inclusief Supermoto ABS.
  • Motor en prestaties: De nieuwe LC4c-eencilindermotoren voldoen aan Euro 5+-normen. Onderhoudsintervallen zijn uitgebreid naar 10.000 km, met klepcontroles om de 20.000 km.
  • Technologie: Een 4,2-inch TFT-dashboard met Bluetooth-connectiviteit biedt navigatie, muziekbediening en bellen. 
  • Personalisatie: Met KTM PowerParts kunnen rijders hun motoren verder personaliseren.

De modellen onderscheiden zich door hun kenmerkende, agressieve KTM-styling en zullen zeker een jonger publiek aanspreken, dat te popelen staat om hun rijbewijs te halen. Maar ook de meer ervaren motorrijder zal zich uitstekend vermaken met deze lichte stuntmachines. De 9-liter metalen brandstoftank en de slanke kuipdelen zorgen niet alleen voor een gestroomlijnde look, maar bieden ook praktische voordelen: verbeterde ergonomie met veel beenruimte en extra bescherming bij een val. Het tweedelige stalen trellisframe is gebaseerd op het platform van de KTM DUKE-modellen.

Beide motoren zijn uitgerust met WP APEX-vering, met een veerweg van 230 mm voor- en achteraan. De KTM 390 SMC R heeft instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, terwijl de KTM 125 SMC R alleen de achterste veervoorspanning kan worden aangepast. Zoals het hoort bij een supermoto, zijn de velgen 17 inch groot, maar de 125 SMC R heeft gegoten velgen, terwijl de 390 SMC R gespaakte velgen heeft. Michelin Power 6 banden zorgen ervoor dat zelfs onmogelijke hellingshoeken haalbaar zijn. Voorin vinden we een 320 mm enkele radiale remschijf, terwijl de achterrem een 240 mm schijf met een enkele piston heeft, zodat de motor soepel kan dwarsglijden.

2025_KTM_SMCR

Supermoto ABS

Beide motorblokken zijn afgeleid van de KTM 125 Duke en 390 Duke. Het zijn krachtige eencilinders die tot de top in hun klasse behoren. Klein onderhoud is vereist om de 10.000 km, terwijl de kleppen elke 20.000 km gecontroleerd moeten worden. Door een nieuw luchtfilter kan het motorblok iets hoger worden geplaatst, wat zorgt voor meer bodemvrijheid. Een herontworpen uitlaat maakt het mogelijk om de demper compact onder het motorblok te plaatsen, waardoor de uitlaat twee kilogram lichter is dan vergelijkbare modellen. Logischerwijs heeft de 125 geen rijmodi, maar de 390 biedt wel de keuze tussen Street en Sport, waarbij je in Sport de tractiecontrole volledig kunt uitschakelen. Ook het ABS op de 390 kan achteraan worden uitgeschakeld voor wie vertrouwen heeft in zijn kunnen. De versnellingen zijn geoptimaliseerd voor soepeler schakelen, en beide modellen beschikken over een slipperkoppeling en een optionele quickshifter.

2025_KTM_SMCR

Dashboard

Het vernieuwde 4.2-inch TFT-dashboard oogt modern en biedt handige functies zoals turn-by-turn navigatie, muziekselectie en het beantwoorden van telefoongesprekken. Alles is eenvoudig te bedienen via de verlichte joystick. Beide nieuwkomers zijn scherp geprijsd en hebben weinig te vrezen van de concurrentie van andere grote merken. Het roept wel de vraag op waarom KTM nu pas met deze modellen komt. Als we het nieuws op de EICMA mogen geloven, staan er op hetzelfde platform nog twee enduro-varianten achter de coulissen te wachten om zich snel kenbaar te maken. De 125 SMC R is verkrijgbaar vanaf € 5.699- en de 390 SMC R vanaf € 6.699.

2025_KTM_SMCR

Samenstelling: Charly de Kinderen

Foto's: KTM

Geschreven op 17 januari 2025
© Motoren & Toerisme