MY25: KTM 1390 Super Adventure S EVO

KTM opent met deze 1390 Super Adventure S EVO de tegenaanval op Ducati's Multistrada V4S en de BMW R 1300 GS. 

  • Nieuwe styling
  • Nieuw frame
  • Nieuwe motor met geavanceerde kleptiming (CAMSHIFT-technologie)
  • Meer cilinderinhoud: van 1300 naar 1350 cc
  • Meer vermogen: van 160 naar 173 pk
  • Meer koppel: van 138 naar 145 Nm
  • Eerste KTM met AMT (Automated Manual Transmission)
  • Eerste KTM met het nieuwe V80 TFT-scherm (touchscreen)
  • ‘Gewone’ S-Versie met manuele versnellingsbak op komst

Nieuwe look

Een nieuwe LED-koplamppartij, hertekende stroomlijn en zadel zijn blikvangers op de nieuwe 1390 Super Adventure S EVO. Verder werd de windbescherming verbeterd en kreeg de machine een opbergvak.

Vernieuwde semi-actieve vering

Als paradepaard in de KTM-stal is de nieuwe 1390 Super Adventure S EVO het eerste model uit Mattighofen dat met de vernieuwde versie van dochteronderneming WP's semi-actieve veringtechnologie wordt uitgerust.

Méér motor

De typeaanduiding van de nieuwe 1390 Super Adventure S EVO is een beetje verwarrend want de machine heeft geen 1390, maar wel 1350 cc cilinderinhoud. Daarmee blijft de constructeur uit Öberostreich de grote rivaal vanover de noordgrens voor. Deze ingreep is deels wellicht ingegeven uit Euro5+-verplichtingen, maar anderzijds ook een trap zuidwaarts naar die andere grote rivaal uit Emilia-Romagna. Eindresultaat, deze nieuwe versie van KTM’s dikste Adventure heeft 173 pk en da’s een stijging van 13 pk. Die kwam er niet alleen door meer cilinderinhoud maar ook door de aanwending van een nieuwe kleptiming-systeem. Bij hogere toerentallen verschuiven de inlaatnokken zijwaarts, waardoor de kleppen langer en hoger opengaan om de cilinder met gas te vullen en maximale prestaties te ontketenen. In het lagere toerenbereik passen de inlaatnokken de kleptiming en lift aan, wat de rijdbaarheid optimaliseert.

 

Mét AMT

De grootste verandering op deze KTM zit ‘m echter niet in de grotere motor, maar wel in de nieuwe semi-automatische versnellingsbak. De 1390 Super Adventure S EVO is de eerste KTM die met deze bak wordt uitgerust, en daar zit (wellicht) ook meteen het grootste verschil met de (standaard) S-versie die er nog aankomt. Schakelen gebeurt via de flippers op de linker stuurhelft – zoals mountainbike-verzetten –, via het schakelpootje zoals je gewoon bent of automatisch. In dat laatste geval hoef je alleen maar aan het gas te draaien en schakelt de AMT voor jou.

Met nieuw V80 T-dashboard

Nog een primeur voor deze EVO-versie van de 1390 Super Adventure S: het V80 TFT-dashboard. Dit nieuwe grote dashboard is uitgerust met inductieve technologie, waardoor het scherm warmtegevoelig is. Volgens KTM zou je het scherm ook met winterhandschoenen aan kunnen bedienen. Het blijf daar overigens niet bij want het scherm is ook voorzien van een anti-reflectieve, anti-vingerafdruk en anti-verblindingscoating.

Nieuwe Adaptive Cruise Controle

Adaptieve cruisecontrole-systemen zijn al (’n beetje) ingeburgerd op de premium-versies van (vooral) dikke allroads. Het door Bosch ontwikkelde voorradar-systeem is ondertussen al aan z’n vijfde generatie toe. KTM schakelt ook op dit vlak een tandje bij door ACC Stop & Go bij toe te voegen. Dat systeem moet ervoor zorgen, in combinatie met andere rijhulpsystemen, dat de 1390 Super Adventure S EVO volledig stopt wanneer het voertuig ervoor tot stilstand komt.

De nieuwe 1390 Super Adventure S EVO wordt begin 2025 bij de KTM-dealers verwacht. Opvallend is ook dat de 1390 Super Adventure S EVO in Noord-Amerika pas in 2026 verschijnt. 

Tekst: BJ

Bron: persbericht KTM

Foto's: KTM Press

Geschreven op 22 oktober 2024
© Motoren & Toerisme