MY25: KTM 390 Adventure R|X

KTM maakt de 390 Adventure avontuurlijker dan ooit en lanceert meteen twee versies: de R voor doorwinterde avonturiers en de X voor wie z’n eerste stappen in het segment zet.

  • Grotere cilinderinhoud 399cc ipv 373
  • Iets meer vermogen 45 ipv 44 pk
  • Iets meer koppel 39 ipv 37 Nm
  • 21duims voorwiel, 18-duims achterwiel voor offroad-gerichte R-versie
  • 19duims voorwiel, 17-duims achterwiel voor X-basisversie.

 

390 Adventure R

Foto: KTM Media Library/E. Tschann

Door de invoering van de Euro 5+-normen drong een vernieuwing van de 390 Adventure R zich op. De krachtbron van KTM’s kleinste avonturier ging al een tijdje mee, maar groeit nu aan tot net geen 400cc. Het vermogen komt daardoor één pk hoger te liggen op 45 pk, terwijl het koppel met twee Newtonmeter toenam. De R krijgt ook een offroadmodus mee, is voorzien van bochtentractiecontrole en bochten- en offroad-ABS.  Daarbovenop heeft de 390 Adventure R  ook een 5-duims TFT-dashboard met KTM’s eigen KTMConnect connectiviteit-systeem aan boord.

De veerweg nam flink toe en bedraagt nu zowel voor als achter 230 mm. Zowel voorvork en de schokdemper zijn regelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. Vooraan heeft de 390 Adventure R nu een 21-duims wiel, achteraan is dat een 18-duims exemplaar.

Qua looks sluit de 390 Adventure R nu dichter aan bij z’n grotere broers. Dat blijkt ondermeer uit het hogere windscherm en het op de rallysport geïnspireerde bodywork. De koplamp is nu een LED-exemplaarToch bedriegen die looks ook een beetje, want de tankinhoud gaat er een halve liter op achteruit (van 14,5 liter naar 14 liter). Een beetje contradictorisch want de 390 Adventure R weegt nu droog wel 165 dat is 7 kg meer dan z’n voorganger.

De Belgische basisprijs van de 390 Adventure R bedraagt € 7.699. (NL € 8.860).

 

390 Adventure X

De X-versie mogen we als de basisversie beschouwen en is dus minder ‘hardcore’ dan de R-versie. Vandaar de combinatie van een 19-duims voorwiel met een 17-duims achterwiel. Dat zijn overigens geen gespaakte maar gietwielen. Opvallend genoeg, kondigt KTM op z’n website exact hetzelfde gewicht aan voor de 390 Adventure X als voor de 390 Adventure R.

De 390 Adventure X is ook voorzien van een offroad rijmodus en ABS, maar de basisversie moet het wel stellen met een LCD dashboard. Uiterlijk heeft de 390 Adventure X veel van z’n voorganger weg met minder indrukwekkend bodywork en een lager windschermpje.

De Belgische basisprijs van de 390 Adventure X bedraagt € 6.186. (NL € 7.036)

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM Images/R. Schann

Video: YouTube.com/KTM

 

Geschreven op 3 februari 2025
© Motoren & Toerisme