Nadat het vorig jaar, rond hetzelfde tijdstip de nieuwe 990 Duke lanceerde, komt KTM nu met een R-versie van die motorfiets. Dat betekent nog sportievere specificaties, voor een naked die bijna een kant-en-klare circuitmachine is.
Nadat het vorig jaar, rond hetzelfde tijdstip de nieuwe 990 Duke lanceerde, komt KTM nu met een R-versie van die motorfiets. Dat betekent nog sportievere specificaties, voor een naked die bijna een kant-en-klare circuitmachine is.
Aan het eind van een jubileumjaar voor de Duke komt KTM met een R-versie van de vorig jaar gelanceerde 990 Duke. Uiteraard hoort daar een bijnaam bij en dat is ditmaal 'The Punisher' geworden, of hoe deze motorfiets (in potentie althans) de concurrentie moet afstraffen. Op het gewicht van 190 kg is het op deze 990 Duke R allemaal iets meer. Dat geldt in de eerste plaats voor het vermogen van 130 pk, 7 eenheden meer dan de standaardversie, het koppel blijft ongewijzigd op 103 Nm.
Zo breed als je flatscreen is het dashboard van de 990 Duke R (nog) niet, maar met z'n 8,8 inch is het wel behoorlijk aanwezig in de cockpit. KTM pas ook hier, net als op de 1390 Adventure EVO R inductieve technologie toe zodat je met gehandschoende vingers het scherm intuïtief kunt bedienen.
Dat van de dikkere voorvork mag je best letterlijk nemen want het nieuwe WP APEX 48 is zoals z'n typeaanduiding al doet vermoeden 5 mm breder dan die van de Duke 990 basisversie. Bovendien monteert KTM ook nog eens 320 mm remschijven en Brembo Stylema remklauwen, daarboven(op) komt nog eens en Brembo MCS-hoofdcilinder.
De nieuwe WP Apex schokdemper zorgt ervoor dat de veerweg van de 990 Duke R achteraan tot 140 mm gereduceerd werd, da's 10 mm korter dan op het basismodel. Maar contradictorisch genoeg is het zadel nu 5 mm hoger dan dat van het standaardmodel.
De nieuwe 990 Duke R wordt begin volgend jaar bij de KTM-dealers verwacht.
Bron: persbericht KTM
Foto's: KTM Press
Video: YouTube.com/KTM