MY25: KTM Freeride E

KTM komt met de derde generatie van z’n elektrische Freeride offroadmachine.

  • Volledig nieuw model, met door KTM in eigen regie ontwikkelde aandrijflijn.
  • Nominaal vermogen van 11 kW en piekvermogen van 19,2 KW.
  • 37 Nm koppel
  • Topsnelheid van 95 km/u
  • 20% meer batterijinhoud
  • Batterij te verwijderen in minder dan 10 minuten.

We moesten even opzoeken hoe lang het al geleden was dat KTM de vorige generatie van de Freeride E lanceerde. Die kwam namelijk begin 2018 op de markt en was eigenlijk een lichte evolutie van de eerste Freeride E uit 2015. Maar voor dit nieuw model begon men in Mattighofen vanaf een wit blad. In het persbericht van de Freeride stelt KTM dat het model een natuurlijke evolutie van de SX-E minicrossers is en op dat vlak heeft het merk de voorbije jaren niet stilgezeten.

Motor en elektronica

Met een piekvermogen van 19,2 kW, of 26,1 pk en een maximaal koppel van 37 Nm zijn de prestaties van de Freeride E nog niet vergelijkbaar met die van een 125cc enduro, maar KTM mikt met deze machine duidelijk op een ander publiek. De Freeride E heeft drie rijmodi: ECO, NORMAL en Sport. Daarnaast zijn er nog eens drie verschillende niveau’s van energierecuperatie: OFF, MID, HIGH. De tracticontrole is eveneens op verschillende niveau’s instelbaar waardoor het wielspin-effect vermindert of juist verhoogt. Ook aan de veiligheid werd gedacht, een rollover-sensor stopt de motor wanneer bij een crash.

Batterij

De MX50 is een lithium-ion batterij van 29 kg. De constructie ervan gebeurde met het oog op een gemakkelijke wissel, zodat je tijdens een rit of rij-sessie ook een tweede batterij kan gebruiken. De capaciteit van de batterij bedraagt 5.5 kWh en dat is 1.5 kWh meer dan wat bij de vorige generatie Freeride E het geval was. KTM zegt dat die 1.5 kWh extra goed is voor 20% meer rijtijd of afstand. De batterij zou duizend laadbeurten kunnen doorstaan vooraleer de efficiëntie ervan naar 80% zakt. Bijgeleverd wordt een 660 W-lader die de batterij volledig kan opladen op 8 uur. Een laadniveau van 20 à 80% kan binnen de 4 à 5 uur bereikt worden.

Rijwielgedeelte

Voor KTM was een licht en handelbaar chassis prioritair. De geometrie werd aangepast en de wielbasis verlengd voor meer stabiliteit en comfort. Het chassis bleef relatief licht omdat de aandrijflijn als dragend onderdeel fungeert. Rijklaar weegt de machine 112 kg.KTM koos uiteraard voor zusterbedrijf WP als veringleverancier. Vooraan is dat een WP XACT voorvork, waarvan de linker vorkpoot voorzien is van een luchtdruk-systeem en de rechter van oliedemping. Beide vorkpoten zijn instelbaar qua in en uitgaande demping. Datzelfde geldt ook voor de WP Xplor PDS achteraan. BRAKETEC leverde de remmen, Michelin de Enduro Medium banden.

De Freeride E gaat in december in productie in Mattighofen in mag dan in de loop van januari bij KTM-dealers in België en Nederland verwacht worden.

Tekst: BJ

Bron: persbericht KTM

Foto's: KTM Press

Video: YouTube.com/KTM

Geschreven op 18 oktober 2024
© Motoren & Toerisme