Piaggio's lichtste driewieler krijgt voor modeljaar 2025 (iets) meer longinhoud en een lichte make-over.
Piaggio's lichtste driewieler krijgt voor modeljaar 2025 (iets) meer longinhoud en een lichte make-over.
Piaggio's MP3-lijn is stilaan tot een bekende silhouette geworden. Op landelijke wegen kom je ze weinig tegen, maar in stedelijke agglomeraties hebben ze al jaren hun bestaansrecht verworven. Tot voor kort was de 300 de lichtste der Piaggio MP3's. Maar z'n cilinderinhoud 'groeit' nu van 278 naar 310 cc. Veel invloed op de prestaties heeft die ingreep niet. Het maximale vermogen bedraagt nu 26,4 pk (aan 7.500 opm), goed voor een lichte toename van 0,4 pk. Het koppel van 26 Nm wordt nu 27,3. Waarom kreeg de kleinste MP3 er dan 32 cc bij? Piaggio citeert de nieuwe Euro 5+-emissienormen als argument. De toename van het aantal cc's heeft volgens de Italiaanse constructeur overigens een temperende werking op het verbruik. Volgens Piaggio's eigen testwerk aan de hand van het WMTC-systeem stijgt de km/liter-verhouding daardoor van 31,2 km/l naar 32,3 km/l.
Daarom kreeg de MP3 310 een vernieuwde voorpartij met volledige LED-verlichting en een geüpdated LCD-dashboard. Een nieuwe gebruikers-interface en het keyless ontstekingssysteem moeten voor meer gebruiksgemak zorgen.
Het ruime zadel, met plaats voor een passagier op een iets hogere duozit, biedt ook ruggensteun. Wanneer de duozit onbezet is, klappen de voetsteunen voor de passagier mooi weg in de stroomlijn. Onder het zadel is er een bergcompartiment waarin één integraalhelm of twee jethelmen passen.
De USP van de MP3 is altijd het vierarmig vering-systeem geweest en dus z'n drie wielen. Voet aan grond zetten aan een stoplicht of tijdens het parkeren, hoeft dus niet op de MP3. ovendien biedt het systeem met de vier draagarmen ook meer stabiliteit tijdens het rijden. Met behulp van het blokkering-systeem op de voorwielen is op- en afstappen makkelijker. De vering wordt pas echt terug actief wanneer je gas geeft en wegrijdt.
Piaggio brengt twee versies van de MP3 310 op de markt. Naast de gelijknamige basisversie is dat de MP3 310 Sport, die ondermeer over Piaggio's MIA-connectiviteit-systeem beschikt.
Tekst: BJ
Bron: persbericht Piaggio Benelux