MY25: Suzuki DR-Z4S & DR-Z4SM

De DR-Z4S en DR-Z4SM zijn moderne opvolgers van de geliefde DR-Z400S en DR-Z400SM modellen uit de jaren 2000. Beide 400cc-modellen zijn gebouwd rond een nieuwe twin-spar stalen frameconstructie, met een aparte, afneembare aluminium subframe en aluminium swingarm. De motoren worden aangedreven door een nieuwe 398cc eencilinder motor. Verder beschikken ze over een elektronisch pakket met meerdere vermogensmodi, uitschakelbare ABS, en een geavanceerd tractiecontrolesysteem met speciale off-road opties.

Zowel de DR-Z4S als de DR-Z4SM worden aangedreven door een nieuwe 398cc eencilinder, vloeistofgekoelde DOHC viertaktmotor. Ten opzichte van de vorige DR-Z400-motor zijn vrijwel alle onderdelen vernieuwd. Zo zijn er lichtgewicht titanium inlaatkleppen, nieuwe nokkenprofielen en een aangepaste zuiger. De cilinderkop heeft nu dubbele bougies, de krukkasten zijn vernieuwd, en de motor beschikt over een slipperkoppeling met het Suzuki Clutch Assist System.

De brandstofvoorziening wordt geregeld via een elektronisch 42mm gasklephuis met ride-by-wire-technologie. Ook de luchtfilterkast en het uitlaatsysteem zijn nieuw ontworpen. Dit zorgt voor een breed vermogensbereik over het hele toerenbereik. Het piekvermogen bedraagt 38 pk bij 8.000 opm, met een maximum koppel van 37 Nm bij 6.500 opm. 

Elektronica

Beide motoren zijn uitgerust met het Suzuki Intelligent Ride System, dat een reeks rijhulpmiddelen biedt. Het Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) systeem biedt drie vermogensmodi: A levert de meest directe respons en volledig koppel voor pittige prestaties, terwijl B en C de initiƫle kracht verminderen voor meer grip in gladde omstandigheden.

Beide modellen beschikken over twee tractiecontrolemodi en een speciale G-modus voor off-road, die een gecontroleerde mate van wielspin toelaat om maximale prestaties te behouden. De DR-Z4S richt zich op off-road rijden, met een aangepaste G-modus die werkt op diverse terreinen, inclusief heuvels. De DR-Z4SM heeft een versie die meer geschikt is voor vlakke, zanderige oppervlakken en biedt wat extra wielspin voor een dynamische supermoto-ervaring.

Het ABS-systeem is instelbaar naar de omstandigheden: op de DR-Z4S kan de ABS worden uitgeschakeld voor zowel het voor- als achterwiel, terwijl bij de DR-Z4SM alleen het achterwiel-ABS kan worden uitgeschakeld. Alle informatie wordt weergegeven op een compact LCD-display.

De DR-Z4SM waarbij de ABS achteraan duidelijk kan worden uitgeschakeld.

Chassis 

De twee speelvogels zijn voorzien van een vernieuwd twin-spar stalen frame, gecombineerd met een aluminium subframe en swingarm. De vering komt van KYB, specifiek afgestemd op de rijstijl van elk model. De DR-Z4S heeft 280 mm veerweg aan de voorzijde en 296 mm aan de achterzijde, terwijl de DR-Z4SM 260 mm voor en 277 mm achter biedt. Beide modellen hebben instelbare compressie- en rebounddemping, met een verstelbare voorspanning achter.

De wielen zijn uitgerust met spaakvelgen; de DR-Z4S heeft een 21" voorwiel en 18" achterwiel, terwijl de DR-Z4SM met 17" velgen is uitgerust. De DR-Z4S heeft IRC GP-410 dual-purpose banden, terwijl de DR-Z4SM Dunlop SPORTMAX Q5A banden draagt.

De grondspeling bedraagt 300 mm voor de DR-Z4S en 260 mm voor de DR-Z4SM, met zithoogtes van respectievelijk 920 mm en 890 mm. Het drooggewicht komt uit op 151 kg voor de DR-Z4S en 154 kg voor de DR-Z4SM.

De DR-Z4S is verkrijgbaar in het kenmerkende Champion Yellow en Solid Iron Grey, beide met zwarte velgen. De DR-Z4SM komt in een nieuwe blauw/grijze kleur, genaamd Sky Grey, en in Solid Special White met blauwe velgen. Prijzen zijn nog niet bekend en leveringen vangen hopelijk aan net voor de zomer van 2025.

Samenstelling: Charly de Kinderen

Foto's: Suzuki

Geschreven op 5 november 2024
© Motoren & Toerisme