De DR-Z4S en DR-Z4SM zijn moderne opvolgers van de geliefde DR-Z400S en DR-Z400SM modellen uit de jaren 2000. Beide 400cc-modellen zijn gebouwd rond een nieuwe twin-spar stalen frameconstructie, met een aparte, afneembare aluminium subframe en aluminium swingarm. De motoren worden aangedreven door een nieuwe 398cc eencilinder motor. Verder beschikken ze over een elektronisch pakket met meerdere vermogensmodi, uitschakelbare ABS, en een geavanceerd tractiecontrolesysteem met speciale off-road opties.
Zowel de DR-Z4S als de DR-Z4SM worden aangedreven door een nieuwe 398cc eencilinder, vloeistofgekoelde DOHC viertaktmotor. Ten opzichte van de vorige DR-Z400-motor zijn vrijwel alle onderdelen vernieuwd. Zo zijn er lichtgewicht titanium inlaatkleppen, nieuwe nokkenprofielen en een aangepaste zuiger. De cilinderkop heeft nu dubbele bougies, de krukkasten zijn vernieuwd, en de motor beschikt over een slipperkoppeling met het Suzuki Clutch Assist System.
De brandstofvoorziening wordt geregeld via een elektronisch 42mm gasklephuis met ride-by-wire-technologie. Ook de luchtfilterkast en het uitlaatsysteem zijn nieuw ontworpen. Dit zorgt voor een breed vermogensbereik over het hele toerenbereik. Het piekvermogen bedraagt 38 pk bij 8.000 opm, met een maximum koppel van 37 Nm bij 6.500 opm.