MY25: Triumph Speed Twin 1200 (RS)

Het sportiefste model uit Triumph Motorcycles’ Modern Classics line-up krijgt voor modeljaar 2025 een flinke update. Naast de standaard Speed Twin 1200, lanceert het Britse traditiemerk tegelijkertijd ook een RS-versie. Op beide modellen werden het chassis en de elektronica geoptimaliseerd en kreeg de motor extra pit.

 

Triumph zegt over de Speed Twin 1200 en de Speed Twin 1200 RS dat de modellen met deze update nog meer  gefocust zijn, scherper reageren en hoopt tegelijkertijd dat de twins nog meer gaan aanspreken.

 

Speed Twin 1200

Het basismodel krijgt in z’n 2025-gedaante een Marzocchi upside-down voorvork (met 120mm veerweg) en stereo-schokbrekers (met 116 mm) van datzelfde Italiaanse merk. Die moeten ervoor zorgen dat het rijgedrag van deze sportieve neo-retro nog dynamischer wordt. De nieuwe vering moet zich vooral laten gelden in beter weggedrag in bochten.

Ook de elektronica  van de Speed Twin 1200 werd aangepakt. Triumph heeft het over een geopitimaliseerde bochten-ABS-systeem en dito tractiecontrole. De veranderingen aan chassis en elektronica lieten Triumph toe om het vermogen met 5 pk te laten toenemen, tot 105 pk (aan 7.750 opm). Het maximale koppel bedraagt 112 Nm (@ 4.250 opm).

Ook de afwerking van de Speed Twin werd opgefrist. Zo kreeg de ronde wijzerplaat zowel een nieuw LCD- als TFT-scherm.

De Speed Twin 1200 komt in twee standaardkleuren: Crystal White en Carnival Red. In beide gevallen zijn ze voorzien van een Sapphire zwarte onderkant. Optioneel heeft de klant ook de mogelijkheid om de meer klassieke Aluminium Silver-kleurstelling met discreet ‘1200’ en dubbel zwarte striping te kiezen.

 

Speed Twin 1200 RS

Naar aloude Triumph-traditie komen de Britten meteen ook met een sportievere RS-versie.  Die is voorzien van een volledig instelbaare Marzocchi upside-down voorvork en dubbele Öhlins schokbrekers achteraan. Deze veerelementen van Zweedse makelij zijn eveneens volledig instelbaar. Andere blikvangers op de Speed Twin 1200 RS zijn de Brembo Stylema M4.30 remklauwen die in de 320 mm grote remschijven moeten bedwingen. Verder bouwt Triumph de RS-versie af met Racetec RR K3-banden van Metzeler. Als kers op de taart krijgt de RS ook nog een Shift Assist quickshifter, een primeur voor een Triumph uit het Modern Classics-gamma.

Met een keuze tussen Baja Orange of Sapphire Black, kan de toekomstige Speed Twin 1200 RS-eigenaar zowel voor een opvallende als subtiele kleurstelling opteren.

Prijzen en leverbaarheid

De Speed Twin 1200 is in België verkrijgbaar vanaf €15295 incl BTW, de Speed Twin 1200 RS vanaf €17595. In Nederland is dat respectievelijk vanaf €16995 en €19495. De motoren staan vanaf januari 2025 bij de dealers.

Meer informatie vind je op triumphmotorcycles.be waar je beide modellen ook al naar je eigen smaak kan configureren.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht Triumph Motorcycles

Triumph Speed Twin 1200
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.200 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 216kg
Vanaf: € 15.295,00
Triumph Speed Twin 1200 RS
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1200 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 216kg
Vanaf: € 19.495,00
Geschreven op 17 september 2024
© Motoren & Toerisme