MY25: Yamaha MT-07 (Y-AMT)

De MT-07 blijft één van Yamaha's belangrijkste modellen en voor 2025 wordt die rol wellicht nog versterkt met een update en de komst van de Y-AMT-transmissie.

 

- Nieuwe styling 

- Komst van Y-AMT-systeem op MT-07 (optioneel)

- Cruisecontrole op de Y-AMT-versie

- Nieuwe zithouding

- Nieuw 5" TFT-scherm

- Nieuw frame en achterbrug

- Vernieuwde vering

- Nieuwe hendels 

De MT-07 is al jaren één van de bestsellers op de Europese motormarkt en Yamaha is niet van plan dat te veranderen. Het model krijgt een update maar, aan het concept - een sportieve tweecilinder naked - wordt niet geraakt. Toch één kleine revolutie: de komst van Yamaha's nieuwe Y-AMT-systeem, al stond dat in de sterren geschreven. De basisversie blijft echter uitgerust met een manuele zesbak. 

Wat veranderde er voor 2025 aan de Yamaha MT-07?

Y-AMT en Cruisecontrole

Yamaha introduceert z'n semi-automatische versnellingsbak nu ook op de MT-07, al behoudt de basisversie wel een manuele zesbak. Opteer je toch voor de Y-AMT-versie dan kan je nog steeds zelf schakelen, maar dan met je linkerduim. De Y-AMT-versie komt ook met een cruisecontrole-systeem.

Nieuwe styling

Na vier modeljaren quasi ongewijzigd te blijven pakt Yamaha voor 2025 het uiterlijk van z'n populaire MT-07 aan. De inborst van het model blijft ook voortaan nog steeds 'Dark'. De tweecilinder naked oogt nu minimalistischer dan ooit tevoren en dat mede dankzij z'n aangescherpte koplampunit.

Ride-by-wire en rijhulpmiddelen

Voor het eerst in z'n historie beschikt de MT-07 over Ride-by-Wire-technologie al heeft Yamaha het liever over YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle). De MT-07 komt standaard met twee vooraf ingestelde rijmodi - Sport en Road - en een derde die je zelf kan instellen. In en -uitschakelbare tractiecontrole behoort nu tot het standaardpakket. Opteer je voor de versie met de semi-automatische bak dan maakt ook cruisecontrole deel uit van het dat pakket.

Upside-down voorvork en vernieuwde schokdemper

Schokkend nieuws, want Yamaha verruilt de oude 'conventionele' voorvork van de MT-07 eindelijk voor een upside-down exemplaar. Die is overigens van hetzelfde formaat (41 mm) als z'n voorganger. De schokdemper is voortaan zowel qua veervoorspanning als uitgaande demping instelbaar.

5-duims TFT-dashboard en bochtennavigatie

Helemaal nieuw is het vijfduims TFT-dashboard niet, want al geïntroduceerd op de 2024-versie. De navigatie via de gratis Garmin StreetCross-app is dat wel.
Het stuur van de MT-07 staat nu lager en dichter bij de rijder, terwijl de zithoogte ongewijzigd op 805 mm bleef.

Nieuwe knoppen

Een flink aantal functies van de nieuwe MT-07 bedien je via de 'knoppenwinkel' op de linker stuurhelft. Dat geldt met name voor de smartphone-connectiviteit, de navigatie en de rijmodi.

De nieuwe MT-07 en MT-07 Y-AMT en hun 35kW versies zullen verkrijgbaar zijn in de drie kleurstellingen:

- Ice Storm

- Tech Black

- Icon Blue

Yamaha MT-07
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 689 cc
Drooggewicht: 183kg
Vanaf: € 8.299,00

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Press

Bron: persbericht Yamaha Motor Europe

Geschreven op 24 oktober 2024
© Motoren & Toerisme