MY25: Yamaha R3

In de schaduw van de lancering van de kersverse R9 geeft Yamaha de R3 een update.

- De R3 is nu conform de Euro5+-normen

- De stroomlijn werd hertekend. De nieuwe look van de R3 past nu perfect binnen de Yamaha R-familie.

- Een smaller zadel en dito zijpanelen zorgen ervoor dat je makkelijker voet aan de grond kunt zetten.

- Tot slot kreeg de R3 een nieuwe zogenaamde 'Assist & Slip'-koppeling.

In het kielzog van de gloednieuwe R9, stak Yamaha ook z'n Supersport300-machine in een nieuw jasje. Het einde van deze spectaculaire raceklasse (SSP300) mag dan, althans op wereldvlak, met rasse schreden naderen, op straat blijft deze kleine Yamaha wellicht nog lang een rol spelen. En dan zeker op Aziatische markten, maar ook in de Lage Landen is dit een motorfiets die z'n plaats verdiend.

De 321cc metende paralleltwin voldoet nu aan de Euro5+-normen, maar die ingreep had geen invloed op de prestaties (zie technische fiche). Wel kreeg de R3 nu een assist & slip-koppeling. Voor wie nog meer wil is er ook een quickshifter, maar die is optioneel.

R-vormgeving

De agressieve R-lijn, die ook op de R125, de R7 en R9 te vinden is, wordt doorgetrokken op de R3. Dat komt ondermeer tot uiting in het silhouette, maar ook in de winglets. Verder vertoont de snuit van de R3 best wel wat familietrekjes. De standlichten zijn voortaan ook LED. 

Yamaha hertekende ook het LCD-dashboard van de R3, dat is voortaan ook uitgerust met Yamaha's eigen Y-Connect-connectiviteitssysteem. Nieuw is ook een USB A-poort in de cockpit. 

Yamaha R3
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 321 cc
Rijklaar gewicht: 170kg
Vanaf: € 7.199,00

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Press 

Video: YouTube.com/Yamaha Motor Europe

Geschreven op 9 oktober 2024
© Motoren & Toerisme