MY25: Yamaha R9

Daar is hij dan! De langverwachte R9 van Yamaha. We wisten allemaal dat hij eraan zat te komen, maar nu kunnen we Yamaha’s nieuwste sportmotor eindelijk in volle glorie bewonderen. De basis vertoont veel overeenkomsten met de MT-09, maar de volledig instelbare vering en andere details moet het verschil maken in de rondetijden. 

De supersport-markt heeft de afgelopen jaren een transformatie ondergaan door nieuwe wensen van rijders en strengere emissieregels. Yamaha speelt hierop in door de R1 vanaf 2025 exclusief als circuitmodel aan te bieden met de R1 RACE en R1 GYTR. De R9 neemt nu de rol van high-performance supersportmotor voor de openbare weg op zich en vult de leemte tussen de R7 en de R1. Hiermee krijgt Yamaha de kans om de Supersport-lijn verder uit te breiden, van de instapmodellen R125 en R3 tot de nieuwe R9. Deze motor is ontworpen om de strijd aan te gaan met iconen zoals de Kawasaki ZX-6R en Honda CBR600RR die ook dit jaar werden vernieuwd.

2025_Yamaha_R9

Ontwerp met MotoGP-invloeden

De R9 is ontworpen met strakke, sportieve lijnen die teruggrijpen naar de iconische R-serie. De horizontale lijnvoering en geïntegreerde aerodynamische winglets, die natuurlijk niet meer kunnen ontbreken, zorgen voor een krachtige uitstraling en verbeterde stabiliteit bij hoge snelheden. De dubbele koplamp maakt meteen indruk en benadrukt het karakter van dit model. Het CP3-motorblok is grotendeels onveranderd gebleven en biedt vergelijkbare prestaties als de MT-09, met 119 pk bij 10.000 opm en 93 Nm bij 7.000 opm. Toch is de eindoverbrenging, ontstekingstijdstip en brandstofmapping geoptimaliseerd om de R9 uit te laten blinken in Supersport-prestaties, zowel op het circuit als op de weg.

2025_Yamaha_R9

Geavanceerde Elektronica en YRC-modi

Met een zesassige IMU, afgeleid van de R1, biedt de R9 een volledig geïntegreerd elektronisch rijhulpsysteem. Rijders kunnen kiezen uit verschillende Yamaha Ride Control (YRC)-modi, waaronder Sport, Street, Rain, en Track, of hun instellingen aanpassen in de Custom-modi. Deze technologie past zich realtime aan op basis van rijomstandigheden en voorkeuren.

Quick Shift Systeem en Connectiviteit

De R9 is uitgerust met de derde generatie quickshifter, waarmee je zowel op als neer kunt schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Hoewel de nieuwe automatische transmissie onlangs op de MT-09 is geïntroduceerd, lijkt deze nog niet zijn weg te hebben gevonden naar de R9. De motor beschikt over een 5-inch TFT-kleurenscherm dat kan worden gekoppeld aan de Yamaha MyRide-app en de Y-TRAC-app voor gedetailleerde prestatieanalyses. Dankzij de geïntegreerde Garmin StreetCross-navigatie en smartphone-meldingen is de R9 ideaal voor rijders die onderweg verbonden willen blijven.

KYB Vering en Brembo Remmen

De R9 is uitgerust met hoogwaardige KYB-vering, speciaal afgesteld voor Supersport-rijders. De 43 mm omgekeerde voorvork en achterschokdemper zijn volledig instelbaar. Het Brembo Stylema remsysteem, met 320 mm voorschijven en roestvrijstalen remslangen, biedt een uitzonderlijke remkracht.

Aero-kampioen

Volgens het persbericht is de R9 het meest aerodynamische Yamaha-model tot nu toe, beter als de compactere R6... De nieuw ontworpen winglets verminderen de opwaartse druk, terwijl de combinatie met de voorspoiler onder de M-duct zorgt voor optimale stabiliteit bij hoge snelheden. 

Hoewel je het misschien niet direct zou verwachten, is de motor voor extra comfort tijdens langere ritten uitgerust met cruise control en de Bridgestone Battlax Hypersport RS11-banden zorgen ervoor dat je zonder bandenwissel van de openbare weg het circuit op kunt rijden.

2025_Yamaha_R9

Beschikbaarheid

Wie vol enthousiasme naar de dealer wil rijden om een R9 te bestellen, zal geduld moeten hebben tot april 2025, wanneer de eerste leveringen verwacht worden. De configurator is echter al online, en je kunt kiezen uit twee kleuren. Hoewel de prijzen nog niet bekend zijn, zullen die ongetwijfeld binnenkort volgen.

Yamaha R9
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 890 cc
Rijklaar gewicht: 195kg

Samenstelling: Charly de Kinderen

Media: Yamaha

Geschreven op 9 oktober 2024
© Motoren & Toerisme