MY25: Yamaha Ténéré 700 (Rally)

De Yamaha Ténéré is een van de populairste motoren van dit moment: een veelzijdige alleskunner die de avonturier in ons aanspreekt en voortbouwt op een iconische naam. Hoewel er geen grote veranderingen zijn, is de motor met een paar kleine aanpassingen helemaal klaar voor het komende jaar.

Zowel de standaard Ténéré als de meer offroad-georiënteerde Ténéré Rally krijgen een update.

Ténéré 700

  • Nieuw kuipwerk en koplamp in opvallend Yamaha Adventure-design
  • Voor en achter hoogwaardige, volledig instelbare wielophanging
  • Nieuw 6,3" TFT-kleurenscherm met smartphoneverbinding
  • YCC-T elektronische gashendel met twee rijstanden
  • Schakelbare ABS en TCS via een speciale knop
  • Nieuwste versie van het 690 cc, vloeistofgekoelde, DOHC, EU5+ CP2-tweecilindermotorblok met vier kleppen
  • Nieuw schakelmateriaal en richtingaanwijzers
  • Nieuw rally-stijl zadel uit één stuk
  • Lage variant verkrijgbaar met 15 mm lagere zithoogte
  • Nieuw koppelingsdeksel om aanraking met het been te verminderen
  • Grotere voetsteunen
  • Handkappen in dezelfde kleur als het kuipwerk
  • Vernieuwde zijstandaardschakelaar

Ténéré 700 Rally

  • Hogere KYB voor- en achterwielophanging
  • Historisch geïnspireerde kleurstelling als eerbetoon aan klassieke Ténéré-modellen
  • Hoog voorspatbord in off-road stijl
  • Zware carterplaat van 4 mm dik aluminium
  • Lichtgewicht titanium voetsteunen
  • Extra Raid TFT Thema
  • Speciaal rallyzadel
2025_Yamaha_Ténéré700_01

Ténéré 700

Visueel blijft de 2025 Ténéré trouw aan zijn robuuste, terreinwaardige uitstraling. Het nieuwe koplampontwerp met vier LED-units in een aluminium constructie en de ‘rallytoren’-look benadrukken de rally-invloed. Daarnaast versterken nieuwe, lichtgewicht kuipdelen en handkappen zowel de esthetiek als de functionaliteit van de motor, ontworpen om uitdagend terrein en weersomstandigheden aan te kunnen.

Een belangrijke technische aanpassing is de nieuwe plaatsing van de brandstoftank, nu naar voren verplaatst en lager gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling en besturing. Het nieuwe eendelige zadel – slank en geïnspireerd op rallymodellen – biedt meer bewegingsvrijheid dan het vorige tweedelige ontwerp.

De 2025 Ténéré 700 is beschikbaar in twee kleurstellingen: Frozen Titanium en Yamaha’s klassieke Icon Blue, geïnspireerd op de kleurenschema’s van Yamaha's motorcross- en enduromodellen sinds 1996.

2025_Yamaha_Ténéré700_01

Verstelbare ophanging geïnspireerd op de racewereld

De nieuwe Ténéré 700 is uitgerust met een hoogwaardige voorvering die speciaal ontworpen is voor uitdagend offroad-terrein, inclusief technologie uit de racewereld. De motor beschikt over een robuuste, omgekeerde 43 mm voorvork met een veerweg van 210 mm aan het voorwiel (190 mm voor de versie met lagere zithoogte), wat bijdraagt aan de royale grondspeling van 240 mm (225 mm op het model met lagere zithoogte).

De voorvork is volledig instelbaar, waardoor de demping – zowel inkomend als uitgaand – nauwkeurig kan worden afgesteld met de schroeven aan beide uiteinden van de vork. 

De Ténéré 700 is ook uitgerust met een vernieuwde achtervering, ontworpen voor soepel en stabiel rijgedrag op elk terrein. De achterbrug en schokdemper bieden 200 mm veerweg (180 mm voor het lage model), met eenvoudig instelbare veervoorspanning, compressie en demping. 

2025_Yamaha_Ténéré700_01

Hoogwaardig Dashboard

De Ténéré 700-serie introduceert een geavanceerd 6,3" full-colour TFT-dashboard, geïnspireerd op rally-roadbooks, dat stijl en functionaliteit combineert. Het verticale display biedt smartphone-connectiviteit via de MyRide-app, waarmee rijders telefoongesprekken, berichten, muziek en turn-by-turn navigatie kunnen beheren zonder de handen van het stuur te hoeven halen. Bediening verloopt via het linker stuurbedieningspaneel, en een USB-C oplaadpunt in de cockpit zorgt voor een constante stroomvoorziening voor mobiele apparaten.

Rijders kunnen kiezen tussen twee dashboardthema's: een klassiek Street-thema met een analoge toerenteller en een Explorer-thema dat ontworpen is voor optimale leesbaarheid tijdens off-road rijden.

Bijgewerkt CP2-motorblok

Yamaha’s 690 cc paralleltwin CP2-motor heeft een update gekregen in de nieuwe Ténéré 700, inclusief de toevoeging van Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T). Dit systeem maakt voor het eerst schakelbare rijmodi mogelijk op het CP2-platform, waarbij rijders kunnen kiezen tussen een Sport- en Explorer-modus voor respectievelijk een directe en een soepelere vermogensafgifte. De rijmodi zijn eenvoudig te selecteren via één mode-knop.

De motor behoudt zijn kenmerkende 270-graden krukas en lineaire vermogensafgifte, maar met aanpassingen die voldoen aan de EU5+ emissienormen. Een vernieuwd, korter luchtinlaatkanaal biedt een breder koppel in het lagere toerenbereik, wat voordelig is voor offroad-prestaties. Yamaha's automatische koppeling zien we voorlopig nog niet in de optielijst staan. 

De Ténéré 700 biedt controleopties voor off-road rijden met schakelbare tractiecontrole (TCS) en ABS-instellingen. De TCS is aan- of uit te schakelen via het TFT-dashboardmenu, en het ABS-systeem heeft drie standen om aan verschillende rijomstandigheden te voldoen.

De ABS-instellingen bieden: 
- Modus 1, waarbij ABS op beide wielen actief blijft, geschikt voor de openbare weg.
- Modus 2, waarin ABS alleen op het achterwiel is uitgeschakeld voor meer flexibiliteit op grindpaden.
- Modus 3, waarbij ABS volledig uitgeschakeld is voor volledige remcontrole op losse ondergronden.

Deze instellingen kunnen eenvoudig worden aangepast via het dashboardmenu, en een aparte knop maakt het mogelijk om snel zowel ABS als TCS volledig uit te schakelen.

2025_Yamaha_Ténéré700_01

Ténéré 700 Rally

De Ténéré 700 Rally biedt een hoger specificatieniveau dan de standaard Ténéré 700 en is ontwikkeld voor rijders die hun grenzen willen verleggen in uitdagend terrein. Met een opvallende historisch geïnspireerde kleurstelling, goudkleurige velgen en het iconische hoge voorspatbord, eert deze uitvoering Yamaha’s Dakar-successen uit de jaren '80.

De Ténéré 700 Rally is voorzien van een volledig instelbare KYB-voorvork met een veerweg van 230 mm – 20 mm meer dan de standaardversie – en een vergelijkbare aanpassing aan de achterschokdemper voor een bodemvrijheid van 255 mm. Dit maakt de motor geschikt voor intensief offroadgebruik, zoals het bedwingen van duinen en doorwaden van rivieren.

Met een 4 mm aluminium carterbeschermer en een speciaal rallyzadel met een zithoogte van 910 mm, biedt de Rally-uitvoering extra bescherming en een ergonomische positie voor controle en comfort in zware omstandigheden. Lichtgewicht titanium voetsteunen bieden extra grip en controle, vooral voor rijders die sturen met hun gewicht op de voetsteunen.

De Rally beschikt ook over een exclusief Raid-dashboardthema, dat essentiële rij-informatie prominent toont voor avontuurlijke ritten.

2025_Yamaha_Ténéré700_01

In België zal de standaard Ténéré 700 verkrijgbaar zijn vanaf 11.699 euro. De Ténéré 700 Rally vanaf 12.899 euro. Beide modellen zijn ook beschikbaar als 35 kW versie.

Samenstelling: Charly de Kinderen

Foto's: Yamaha media

Geschreven op 7 november 2024
© Motoren & Toerisme