Yamaha kondigde zojuist een uitgebreide update aan voor de Tracer 9, GT en GT+. Een reeks technologische verbeteringen moet de toeringcapaciteiten van Yamaha’s bestverkopende serie naar een nieuw niveau tillen.
Yamaha kondigde zojuist een uitgebreide update aan voor de Tracer 9, GT en GT+. Een reeks technologische verbeteringen moet de toeringcapaciteiten van Yamaha’s bestverkopende serie naar een nieuw niveau tillen.
Het is een hele boterham, maar laten we beginnen waar er het minst veranderd is: de Tracer 9 blijft gebruik maken van het gekende CP3-motorblok, dat nu voldoet aan de Euro5+ normering. De specificaties blijven identiek aan de vorige generatie: een piekvermogen van 119 pk bij 10.000 opm en 93 Nm bij 7.000 opm.
Alle versies van de Tracer 9 krijgen een verlichtingssysteem voor bochten, en nu brengt Yamaha ook als eerste fabrikant geavanceerde adaptieve matrix led-koplamptechnologie naar de GT en GT+-varianten.
Voor dat systeem registreert een camera, verstopt in het bovenste deel van de koplamp, het omliggende verkeer, het natuurlijk licht en de weersomstandigheden. Op basis van deze informatie past het systeem de helderheid en lichtverdeling dynamisch aan, om altijd een optimaal verlichtingsniveau te bieden. De matrix led-koplampen werken ook samen met de zes-assige IMU om de lichtbundel aan te passen wanneer een hellingshoek van zeven graden of meer wordt gedetecteerd.
Hoewel de adaptieve koplampen volledig geautomatiseerd zijn, zal de rijder kunnen kiezen uit drie gevoeligheidsniveaus.
Elke variant van de Tracer 9 wordt uitgerust met hetzelfde 7 inch TFT-scherm. Daarin kan je kiezen uit verschillende thema’s, van uitgekleed sportief tot een touringlay-out vol voertuiginformatie.
Op de GT en GT+ modellen is standaard volledige smartphone-connectiviteit voorzien (via de MyRide applicatie van Yamaha). De smartphone integreert dan naadloos met het beeldscherm en de knoppenwinkel, zo kan de rijder o.a. menu’s bekijken en functies op de smartphone bedienen met de nieuw ontworpen knoppen op de linker cluster.
Om je smartphone veilig weg te stoppen, werden alle Tracer 9’s nu voorzien van een geïntegreerd opbergvak aan de rechterkant van de brandstoftank, met USB-poort.
Ook leuk: de Tracer 9 GT en GT+ komt standaard met een abonnement voor de navigatieservice van Garmin. Het TFT-dashboard van de Tracer werd dan ook ontwikkeld om de MotoRide-App van Garmin te integreren.
Ook de kuip werd vernieuwd. Die behoudt het compacte uiterlijk van de vorige generatie, maar zou nu de luchtstroom nog beter rond de rijder en de passagier doen lopen. Het standaardmodel heeft een handmatig verstelbaar windscherm (met een bereik van 5 cm), terwijl de GT- en GT+-modellen een elektronisch verstelbaar scherm krijgen (met een bereik van 10 cm).
De nieuwe kuip vergroot ook de wendbaarheid bij lage snelheden. Dankzij een herziene voorvorkbeugel vergroot de stuurhoek namelijk een tikje, wat de minimale draaicirkel verkleint.
De Tracer 9 GT+ komt ook met een ingebouwd radarsysteem, waarvan de functionaliteiten steeds uitgebreider worden. Zo herkennen we de adaptieve cruisecontrol en het innovatie remhulpsysteem van de vorige generatie, maar komt daar nu ook een botsingsdetectiesysteem bij (dat gebruikt maakt van de radar vooraan) en een blindehoekwaarschuwing (dat gebruik maakt van een nieuwe millimetergolfradar achteraan).
Het Y-AMT systeem dat eerder dit jaar debuteerde op de Yamaha MT-09, vindt zoals verwacht nu ook z’n weg naar de Tracer 9. Op de GT+-variant zal Y-AMT standaard aanwezig zijn, terwijl het als optie verkrijgbaar is voor het basismodel van de Tracer en de GT.
De GT-versie heeft een hoger uitrustingsniveau dan de basisvariant van de Tracer 9. Deze versie krijgt dus de nieuwe matrix led-koplamptechnologie en tal van andere elektonische snufjes, waaronder KADS elektronisch instelbare vering, een elektrisch verstelbaar windscherm, verwarmde handvatten, Yamaha’s Smart Key systeem en connectiviteit. Tot slot krijgt de GT ook Yamaha's derde generatie quickshifter en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers als standaarduitrusting, terwijl de met Y-AMT uitgeruste versie ook nog hill hold control krijgt.
De GT+ doet daar nog een schepje bovenop, met de Y-AMT transmissie, de suite aan radartechnologie, centraal vergrendelde harde zijkoffers van 30 liter, verlichte bedieningselementen en een bandenspanningscontrolesysteem.
Alsof dat nog niet genoeg informatie was, komt de Tracer 9 ook in zes kleuren. Redline en Midnight Black voor het basismodel (al dan niet met Y-AMT). Ceramic Ice en Tech Black voor de GT-variant (al dan niet met Y-AMT). Cobalt Blue en Icon Performance voor de GT+-variant.
De nieuwe prijzen van de Tracer 9 en wanneer deze beschikbaar zullen zijn bij Belgische dealers, werd tot op heden nog niet gecommuniceerd.